Halusin kirjoittaa tämän konsernikirjoituksen selventääkseni millaisiin asioihin olen törmännyt valtuutettuna vuosien varrella. Moni varmaan kokee kirjoitukseni vanhojen kaiveluna, mutta toivon, ettei Viitasaarella näitä sotkuja ja laiminlyöntejä enää vastaisuudessa tultaisi kokemaan. Tämä kirjoitus ei tarkoita sitä, että olen kaikkia asioita vastaan, vaan jos löytyy kannattavia ja todella järkeviä hankkeita, olen ilman muuta mukana.
Viitasaaren kaupungin ja tytäryhtiöiden epäselvyyksiin törmäsin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Olin näihin aikoihin kaupunginhallituksessa. Ihmettelin miksi Mustaniementie-projekti oli keskeneräinen, vaikka kaupunki oli maksanut ajat sitten koko urakan. Selvittelyn yhteydessä törmäsin sitten osin vahingossa muihinkin epäkohtiin muun muassa Viitaputken rakennushankkeeseen, joka oli pysähtynyt yllättäen kokonaan. Epäselvyyksiä oli parhaillaan viisi suurempaa ja muutama pienempi juttu:
-Mustaniemi-projektin maksusotkut ja urakkakilpailutusten puuttuminen. -Konkurssin tehneelle Kuntoliikunta-nimiselle yritykselle tytäryhtiö Yrityspalvelun kautta annetut kaupungin lainatakaukset.
-Konkurssin tehneelle Viitaputkelle samalla tavalla annetut lainatakaukset.
-Keskitien kauppakiinteistön hallinto- ja rahasotkut.
-Vanhan Ale-Makasiinin kiinteistö- ja purkusopimukset.
Myöhemmin tuli vielä mukaan Kuuskaistan laajakaistasotkut ja Lasikulman takausasiat ynnä muut. Lisäksi vielä muutamia pienempiä epäkohtia. Mielestäni epäselvyyksiä oli aivan liian paljon näin pienellä ajalla, joten asiaan oli pakko puuttua.
Viitasaaren kaupungin ja tytäryhtiöiden epäselvyyksiin törmäsin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Olin näihin aikoihin kaupunginhallituksessa. Ihmettelin miksi Mustaniementie-projekti oli keskeneräinen, vaikka kaupunki oli maksanut ajat sitten koko urakan. Selvittelyn yhteydessä törmäsin sitten osin vahingossa muihinkin epäkohtiin muun muassa Viitaputken rakennushankkeeseen, joka oli pysähtynyt yllättäen kokonaan. Epäselvyyksiä oli parhaillaan viisi suurempaa ja muutama pienempi juttu:
-Mustaniemi-projektin maksusotkut ja urakkakilpailutusten puuttuminen. -Konkurssin tehneelle Kuntoliikunta-nimiselle yritykselle tytäryhtiö Yrityspalvelun kautta annetut kaupungin lainatakaukset.
-Konkurssin tehneelle Viitaputkelle samalla tavalla annetut lainatakaukset.
-Keskitien kauppakiinteistön hallinto- ja rahasotkut.
-Vanhan Ale-Makasiinin kiinteistö- ja purkusopimukset.
Myöhemmin tuli vielä mukaan Kuuskaistan laajakaistasotkut ja Lasikulman takausasiat ynnä muut. Lisäksi vielä muutamia pienempiä epäkohtia. Mielestäni epäselvyyksiä oli aivan liian paljon näin pienellä ajalla, joten asiaan oli pakko puuttua.
Alkujaan olisin halunnut kaupungin selvittävän epäkohdat sisäisesti ilman julkisuutta,
siksi kutsuin Wiitaunionin talousjohtaja Käsmän palaveriin. Luovutin kaikki hyvin tarkassa selvityksessäni löytyneet päätöksiä koskevat epäselvyydet paperiversioina hänelle. Hän lupasi hoitaa asian, mutta ihmeekseni asialle ei
tehty käytännössä yhtään mitään, eikä löytämiäni epäselvyyksiä käsitelty missään virallisissa
kokouksissakaan. Myöhemmin annoin saman paperinipun liitteineen silloisen
tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Tuija Tuikkaselle (kesk.), ja toivoin sieltä kautta
apua, mutta asioita käsiteltiin vain pintaraapaisuilla. Paperit
makasivat lautakunnassa pitkään. Vireillä oli myös Eduskunnan
oikeusasiamiehelle tehty kantelu vanhan Ale-Makasiini -rakennuksen
purkusopimuksesta.
Seuraavaksi
lähetin paperinipun silloiselle kaupungin tilintarkastaja Jäspille.
Tilintarkastaja ei tehnyt asialle yhtään mitään. Vuonna 2012 tein sitten
asiasta valtuustoaloitteen, ja asiaa käsiteltiin vasta seuraavan vuoden, uuden valtuuston
aloituskeväänä. Asia vietiin myös uudelle tarkastuslautakunnalle ja uudelle tilintarkastajalle. Tarkastuslautakunta
ja kaupunginvaltuusto käsittelivät sotkuasioita pintapuolisesti. Tästä huomasin, että tarkastuslautakunta ja myös tilintarkastaja ovat täysin kyvyttömiä ja haluttomia selvittelemään asioita, joissa on kyse virkavastuulla toimivien virkamiesten ja tuttujen päättäjien virheistä.
Valtuustokauden alussa erosin
Demareista, ja siirryin Perussuomalaisiin ja sain sieltä selvittelyyn paljon
tukea ja apua. Teimme Perussuomalaisten ryhmän kanssa muun muassa yksittäisiä selvityspyyntöjä
kyseisistä asioista, mutta lähes aina turhaan.
Viimeinen keino
asioiden saamiseksi tutkintaan oli sitten valittaminen Hallinto-oikeuteen,
mutta Hallinto-oikeus ei käsittele kuin hallinnolliset muotovirheet. Siksi
sieltä saatiin kielteiset päätökset.
Laajakaistavalituksemme kuitenkin hyväksyttiin Hallinto-oikeudessa. Suurimpia epäkohtia oli nimenomaan varattomalle operaattori Kuuskaistalle maksetut etumaksut, ja mukaan vedettiin vielä syyttömät etumaksuja maksaneet kuntalaisetkin. Summa yhteensä yli miljoona euroa.
Kuuskaistan kanssa tehdyn esisopimuksen aikaan Viitasaaren kaupunginjohtajana oli Räsänen ja Saarijärvellä nykyinen Viitasaaren johtaja Kinnunen. Kinnunen oli jo Viitasaarella johtajana, kun selvisi valtion rahoitusyhtiön Finnveran pois jäänti Kuuskaistan rahattomuudesta johtuen. Silloin olisi pitänyt jo lopettaa koko hanke, mutta kuntajohtajat halusivat vain vääntää hankkeen jatkumisen houlding-yhtiömallilla eteenpäin. Kinnunen oli myös maakunnallisessa työryhmässä junailemassa Keski-Suomen laajakaista rakentamista. Saarijärvellä toimittiin samalla tavalla kuin Viitasaarella. Tällähetkellä Kuuskaista on hakeutumassa velkasaneeraukseen, ja jos sen hakemus hyväksytään, on Viitasaaren kaupunki menettänyt lopullisesti maksamansa etumaksut.
Hanketta jatkettiin yrittämällä kaikin tavoin viedä Viitasaarta uuteen perustettuun Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n 13 miljoonan euron takausvastuilla. Onneksi valituksemme hyväksyttiin, ja jäätiin kelkasta pois. Tiettävästi kyseinen yhtiö on tällä hetkellä huonossa taloustilanteessa. Loppujen lopuksi Viitasaaren veronmaksajat maksavat kaikista sotkuista aiheutuneet yhteensä lähes kahden miljoonan euron tappiot. Meidät, jotka asioiden eteen ovat edes jotain yrittäneet, leimataan luopioiksi ja ikuisiksi valittajiksi.
Laajakaistavalituksemme kuitenkin hyväksyttiin Hallinto-oikeudessa. Suurimpia epäkohtia oli nimenomaan varattomalle operaattori Kuuskaistalle maksetut etumaksut, ja mukaan vedettiin vielä syyttömät etumaksuja maksaneet kuntalaisetkin. Summa yhteensä yli miljoona euroa.
Kuuskaistan kanssa tehdyn esisopimuksen aikaan Viitasaaren kaupunginjohtajana oli Räsänen ja Saarijärvellä nykyinen Viitasaaren johtaja Kinnunen. Kinnunen oli jo Viitasaarella johtajana, kun selvisi valtion rahoitusyhtiön Finnveran pois jäänti Kuuskaistan rahattomuudesta johtuen. Silloin olisi pitänyt jo lopettaa koko hanke, mutta kuntajohtajat halusivat vain vääntää hankkeen jatkumisen houlding-yhtiömallilla eteenpäin. Kinnunen oli myös maakunnallisessa työryhmässä junailemassa Keski-Suomen laajakaista rakentamista. Saarijärvellä toimittiin samalla tavalla kuin Viitasaarella. Tällähetkellä Kuuskaista on hakeutumassa velkasaneeraukseen, ja jos sen hakemus hyväksytään, on Viitasaaren kaupunki menettänyt lopullisesti maksamansa etumaksut.
Hanketta jatkettiin yrittämällä kaikin tavoin viedä Viitasaarta uuteen perustettuun Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n 13 miljoonan euron takausvastuilla. Onneksi valituksemme hyväksyttiin, ja jäätiin kelkasta pois. Tiettävästi kyseinen yhtiö on tällä hetkellä huonossa taloustilanteessa. Loppujen lopuksi Viitasaaren veronmaksajat maksavat kaikista sotkuista aiheutuneet yhteensä lähes kahden miljoonan euron tappiot. Meidät, jotka asioiden eteen ovat edes jotain yrittäneet, leimataan luopioiksi ja ikuisiksi valittajiksi.
Tässä vuosien varrella olen tullut siihen tulokseen, että
epäkohtiin tarttuminen on erittäin raskas tie. Ilmeisesti kuntien päätöskulttuuriin
kuuluu tämäntapainen, vuosien varrella totuttu toiminta, ja jos siihen
puututaan, niin valtava koneisto tulee puuttujaa vastaan. Tuntuu, että apuja
saa lainvastainen toimintatapa jopa oikeusasteiltakin. Kysynkin, että pitäisikö
antaa hyväveli-järjestön tehdä tehtävänsä välittämättä lakien rikkomisesta, verorahojen väärinkäytöstä ja jopa laittomista päätöksistä. Oma tuntuma on,
että sotkut haluttiin piilottaa vähin äänin, koska asioiden julkistaminen oli
monille todella arka asia. Demarit, joihin kuuluin siihen aikaan, eivät
auttaneet minua asiassa myöskään mitenkään. Muistutan, että sotkujen aikaan oli kaupunginhallituksen puheenjohtajana demari Sisko Linna. Näytin myös nykyisen valtuuston puheenjohtajana aloittaneelle Sonja Kekkoselle koko paperipinon, mutta täysin turhaan. Tämä oli suurin syy, että erosin
nykyisen valtuustokauden alussa Demareista. Minusta oli tullut käytännössä hylkiö, kun olin tarttunut epäkohtiin.
Myöhemmin Seppo
Ijästä (PerusS) vieläpä syytettiin kaupungin puolelta rikoksestakin, kun hän
otti esille laittoman salailun Kuuskaista- laajakaista-asiassa, ja hänet hyllytettiin
kahdeksaksi kuukaudeksi valtuusto- ja hallitus työskentelystä. Poliisi ja Hallinto-oikeus totesivat syytteet laittomiksi.
Sain tällä viikolla vastauksen Hannu Sunin(krist) vetämältä tarkastuslautakunnalta, ettei lautakunta ja tilintarkastaja suorita vaadittua hallinnontarkastusta Ijäksen laittomassa hyllytysjutussa. Lautakunta katsoo ilmeisesti ettei hyllytysjutun käsittelyissä kukaan tehnyt virheitä, vaikka poliisi ja Hallinto-oikeus totesivat syytteet laittomiksi. Tosiasia on ettei kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen laittomiin päätöksiin Suni joukkoineen uskalla puuttua. Lautakunnan pj. on Suni ja varapj. on Eero Pulkkinen(kesk.), molemmat olivat valtuustossa päättämässä Ijäksen hyllytyksestä. Ihmettelyn aihetta aiheuttaa vielä se, että Sunilla oli yhtiönsä kautta osakkeita Kuuskaistasta? Jääviys olisi pitänyt ottaa huomioon kaikissa Kuuskaistaa koskevissa asioissa.
Vielä tällä viikolla tuli ilmi tieto kaupungin Energiayhtiön mittavista matkakorvauksista. Matkakorvauksien käyttäjistä ei ole käytettävissä tarkkoja erittelyitä. Muutama vuosi sitten Witaksen porukka reissasi kahteen otteeseen Espanjassa sievoisella summalla. Tiedossani on, että kummankin yhtiön hallituksien puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Ilkka Kemppainen(kesk.) Hän istuu myös Viitasaaren kaupunginhallituksessakin.
Kaikki nämä edellä mainitut asiat puoltavat sitä tosiasiaa, ettei kaupungin rahankäyttö sekä laillisuuden- ja konsernivalvonta toimi edelleenkään, vaan annetaan räikeälle toiminnalle lupa jatkaa entiseen hyväveli-malliin. Muistutan vielä että kunnissa konsernivalvonnasta ja laillisuudesta vastaa kaupunginjohtaja ja -hallitus.
Mielestäni tytäryhtiöiden hallituksien jäsenien tulisi vaihtua ainakin valtuustokausittain. Nytkin näissä istuu yli kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti valittuja henkilöitä. Muutosta ei varmaankaan yhtiöiden toimintaan ja talouteen tule, jos edelleenkin näin jatketaan.Olen myös esittänyt ikäkattoa hallitusten jäsenille, koska nytkin hallituksissa istuu lähes kahdeksankymppisiä henkilöitä.
Sain tällä viikolla vastauksen Hannu Sunin(krist) vetämältä tarkastuslautakunnalta, ettei lautakunta ja tilintarkastaja suorita vaadittua hallinnontarkastusta Ijäksen laittomassa hyllytysjutussa. Lautakunta katsoo ilmeisesti ettei hyllytysjutun käsittelyissä kukaan tehnyt virheitä, vaikka poliisi ja Hallinto-oikeus totesivat syytteet laittomiksi. Tosiasia on ettei kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen laittomiin päätöksiin Suni joukkoineen uskalla puuttua. Lautakunnan pj. on Suni ja varapj. on Eero Pulkkinen(kesk.), molemmat olivat valtuustossa päättämässä Ijäksen hyllytyksestä. Ihmettelyn aihetta aiheuttaa vielä se, että Sunilla oli yhtiönsä kautta osakkeita Kuuskaistasta? Jääviys olisi pitänyt ottaa huomioon kaikissa Kuuskaistaa koskevissa asioissa.
Vielä tällä viikolla tuli ilmi tieto kaupungin Energiayhtiön mittavista matkakorvauksista. Matkakorvauksien käyttäjistä ei ole käytettävissä tarkkoja erittelyitä. Muutama vuosi sitten Witaksen porukka reissasi kahteen otteeseen Espanjassa sievoisella summalla. Tiedossani on, että kummankin yhtiön hallituksien puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Ilkka Kemppainen(kesk.) Hän istuu myös Viitasaaren kaupunginhallituksessakin.
Kaikki nämä edellä mainitut asiat puoltavat sitä tosiasiaa, ettei kaupungin rahankäyttö sekä laillisuuden- ja konsernivalvonta toimi edelleenkään, vaan annetaan räikeälle toiminnalle lupa jatkaa entiseen hyväveli-malliin. Muistutan vielä että kunnissa konsernivalvonnasta ja laillisuudesta vastaa kaupunginjohtaja ja -hallitus.
Mielestäni tytäryhtiöiden hallituksien jäsenien tulisi vaihtua ainakin valtuustokausittain. Nytkin näissä istuu yli kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti valittuja henkilöitä. Muutosta ei varmaankaan yhtiöiden toimintaan ja talouteen tule, jos edelleenkin näin jatketaan.Olen myös esittänyt ikäkattoa hallitusten jäsenille, koska nytkin hallituksissa istuu lähes kahdeksankymppisiä henkilöitä.
Viitasaarella Perussuomalaiset on leimattu valittajiksi, vaikka olemme puolustaneet lainmukaisuutta päätöksien teossa. Haluamme vain oikeudenmukaisuutta, lakien noudattamista ja ennen kaikkea rehellisyyttä ja avoimuutta verorahojen käytössä. Valituksiin olemme olleet pakotettuja, koska emme hyväksy lain rikkomisia. Valitettavasti myös oikeuslaitoksetkaan eivät ota kuntien päätösien sisältöihin riittävästi kantaa, joten myös sieltäkin puolelta annetaan lakien rikkomisille hiljainen hyväksyntä. Toivottavasti Kittilän toiminta aiheuttaisi lakiasioihin ja toimintatapoihin muutoksia, koska nykyaikana ei voi kunnissakaan lakeja rikkoa sillä perusteella, että päätös saatuaan lainvoimaisuuden olisi myös silloin laillinen. Epäreilu toiminta on saatava pysäytettyä keinolla millä hyvänsä, koska kuntien oma toiminta on kyvytön ja haluton näitä epäkohtia oikaisemaan. Minkään kunnan talous ei kestä verorahojen syytämistä epämääräisiin kohteisiin. Kuntalaissa on määrätty tarkasti kunnan tehtävät, ja rahoittaminen ei kuulu näihin tehtäviin.Tulevissa kuntavaaleissa kuntalaiset ratkaisevat halutaanko päätöksien olevan päivänvalon kestäviä.
Alla on luettelo osasta epäkohdista ja sivuiltani löytyy yksittäisjutut Lasikulman kiinteistöjutusta, torin rannalla olleen kiinteistön purkuasiasta ja useampia juttuja sikahintaisesta laajakaistasotkuista.
Viitasaari! Valtuustoaloite epäkohtien selvittämisestä vuodelta 2012
"Saikaantien
rakentaminen - investointi - miksi tie on kesken, vaikka aikataulujen mukaan sen pitäisi olla täysin valmis?
- Viitaputken halli
- takauksen myöntäminen Wiitaseudun yrityspalvelulle hallin rakentamiseksi
- Kuntoliikunta.com
- takaajan suostumuksen antaminen laina-ajan lyhennysvapaalle tietylle ajanjaksolle
- Lasikulma -
takaajan suostumuksen antaminen laina-ajan lyhennysvapaalle
- Keskitien
kauppakiinteistö Oy:n osakekauppa
Erillinen valtuustoaloite:
Torinrannan kiinteistön purku- ja urakoidenhinnoittelusta
Erillinen valtuustoaloite:
Torinrannan kiinteistön purku- ja urakoidenhinnoittelusta
Viitaputki
Viitaputken konkurssipesässä on meneillään tai aiotaan suorittaa konkurssilain tarkoittama erityistarkastus vähintään vuoden ajalta ennen konkurssia. Asia koskettaa Viitaseudun Yrityspalvelua ja takaajana Viitasaaren kaupunkia, koska asiassa selvitetään koko maksuliikenne hallin rakentamisen ajalta.
Aloitteen mukana on velallisenselvitys asianajajan lausuntona ja siinä myös ilmenee tilintarkastusten puuttuminen yrityksessä kokonaan.
Mielestämme Viitaseudun Yrityspalvelu Oy:n tilejä vuodelta 2012 ei voida hyväksyä kaupungin tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä.
Esitämme lisäksi, että Viitaseudun Yrityspalvelu Oy:ssä suoritetaan erityistilintarkastus vuosilta 2011-2012.
Pyytäisimme selvitystä Viitaputken uusien tilojen rakentamiseen liittyvään kaupungin valtuuston myöntämään takaukseen. Takausta pyysi kaupungin valtuustolta Viitasaaren Yrityspalvelu Oy. Viitasaaren Yrityspalvelu Oy ei ollut selvittänyt kaupungin valtuustolle eikä – hallitukselle kyseisen yrityksen olleen sillä hetkellä maksamattomien verojen vuoksi maksujärjestelyn alaisena.
Lisäksi rakentamisurakan
saanut Viitaputki Oy oli mukana urakkatarjouskilpailussa, jossa haettiin rakentajaa
kyseisille tiloille. Urakkatarjouskilpailusta puuttui yritykseltä
tilaajavastuulain 5§:n 1.kohdan mukaiset selvitykset. Tässä kohdassa on tapahtunut laiminlyönti
urakoitsijan valinneelle Viitasaaren Yrityspalvelu Oy:lle.
Tietojemme mukaan yritys on edelleenkin
maksuvaikeuksissa ja on epäselvää pystyykö kyseinen yritys jatkossa toimimaan
näissä tiloissa ja suoriutumaan maksuvelvoitteistaan.
( Ei ollut vielä silloin konkurssissa)
Keskitien kauppakiinteistö Oy
Lyhyesti: Lähes kaikki tämän kaupungin 100% omistaman tytäryhtiön asiat olivat rempallaan. Osakekaupoissa ei oltu kaupan tekohetkellä kaupungin puolelta katsottu mahdollisia velka-asioita lainkaan, onni oli ettei velkoja löytynyt enempää, kaikki olisi kaupunki joutunut nyt maksamaan.
Yhtiöllä ei ollut osakekauppojen jälkeen osakeyhtiölain mukaista hallitusta, tilejä ei oltu tarkastettu vuosiin, yhtiökokouksia ei oltu pidetty, yhtiön rekisteröintipaperit tekemättäja ja isoin möhli, yhtiön valvonta oli lyöty laimin kaupungin puolelta. Lähes kaikki epäkohdat, jotka valtuustoaloitteessani kyselin pitävät paikkansa. Konserninvalvonta kuuluu kaupunginjohtajalle ja kaupunginhallitukselle. Yhtiöllä oli isännöitsijä joka teki omat kiemuransa lähes täysin ilman valvontaa.
Käräjöinti tuli maksamaan vajaa 30 000e sisältäen korot ja oikeudenkäyntikulut, 65 000e päälle. Seppo Ijäs esitti kaupunginhallituksen käsittelyssä vahingontekijöille korvausvastuuta, mutta eihän kaupunginhallituksen mielestä tässäkään kukaan mitään virheitä ole tehnyt.
Muistutuksena: Tämä kiinteistö ostettiin 445 000 eurolla Riikoselta, lisäksi neljän vuoden kiinteistökulut satatuhatta euroa/vuosi, korjauksiin n. 200 000e ja nyt lisätään nämä vielä 95000e, yhteensä euroja kulunut 1,1 milj,euroa. Kiinteistö on ollut suurimman ajan käyttökiellossa, nyt se on ns. kapseloitu. Tuloja ei kiinteistöstä ole tullut vielä euroakaan.
Vuonna 2011 ja 2012 ei ole pidetty yhtiökokouksia; vuoden 2010, 2011 ja 2012 tilit tarkasti BDO Audiator Oy vuonna 2013 ja yhtiökokous, jossa tilinpäätökset on käsitelty, on pidetty 8.5.2013.
Kiinteistöyhtiön
tilinpäätöstietojen vajavaisuuksista johtuen Keskitien Kauppakiinteistö Oy:n
osakekaupassa ei ole voitu tehdä edeltä kaikkia kauppaan vaikuttavia
selvityksiä. Kiinteistökauppa on tehty kokonaisratkaisuun liittyvän 26.5.2009
allekirjoitetun aiesopimuksen pohjalta.
Keski-Suomen käräjäoikeus on 16.1.2014 vahvistanut osakaslainaa ja sen korkoja koskevan Ale-Makasiini Matti Riikonen Oy:n ja Keskitien Kauppakiinteistö Oy:n tekemän sovinnon.
Sovintosopimuksen
mukaan
1) Keskitien
Kauppakiinteistö Oy maksaa Ale-Makasiini Oy:lle osakaslainan pääoman 65.682,52
euroa ja sille 3 % pa korkoa 5.11.2009 alkaen maksupäivään, sekä
oikeudenkäyntikuluja 5.000,00 euroa.
2) Maksu tapahtuu sopimuksen allekirjoituspäivästä neljän vuoden aikana siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna maksetaan kunakin 20.000,00 euron lyhennys ja korot ja loppuosa neljäntenä vuotena.
3) Oikeudenkäyntikulukorvaus 5.000 euroa maksetaan Ale-Makasiini Oy:n ilmoittamalle tilille kahden viikon kuluessa tämän sopimuksen allekirjoittamisesta.
Vuodelle 2014
lyhennys korkoineen tekee yhteensä 28 193,67 euroa. Jotta kaupungin 100 %:sesti
omistama Keskitien Kauppakiinteistö Oy kykenee sovintosopimuksen mukaisen summan
maksamaan, joutuu se perimään kaupungilta vastaavan suuruista rahoitusvastiketta
siihen asti kunnes sopimuksessa mainitut summat tulevat maksetuksi. Kaupungin
Tilapalvelulle hyväksytyssä vuoden 2014 talousarviossa ei löydy katetta ko.
rahoitusvastikkeelle.
Samuel Rabinowitschin yritys Otter Kayaks Ky (Kuntoliikunta.com)
Ps.Yritys teki runsaassa kahdessa vuodessa konkurssin, ja Viitasaaren Yrityspalvelulle jäi halli. Yrittäjä hävisi maisemista vähin äänin. Yrityspalvelulle ei maksuja käytännössä maksettu ollenkaan.
Kaupunginhallitus
15.11.2010§ 256
Wiitaseudun
Yrityspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Markku Varonen esittää yhtiön puolesta
kaupunginhallitukselle 9.11.2010 seuraavaa:
"Viitasaarelaisen
Samuel Rabinowitschin yritys Otter Kayaks Ky (Kuntoliikunta.com) on
laajentanut toimintaansa merkittävästi Viitasaarella. Yritys vuokrasi noin 700
m²:n suuruiset tilat Saarela Kiinteistöt Ky:ltä Kennääntien varrelta kesällä
2010 ja rakensi tiloihin monipuolisen Viitasaaren Hyvinvointikeskuksen.
Perinteisen kuntosalitoiminnan lisäksi uusissa tiloissa on mahdollisuus mm.
sisäpyöräilyyn 20 pyörän sisäpyöräilystudiossa ja ryhmäliikuntaan
erillisessä ryhmäliikuntatilassa. Kamppailu- urheilusalissa on mahdollisuus
kamppailulajien harjoitteluun ja jäseniä Viitasaari Boxing Clubissa on tällä
hetkellä ympäri pohjoista Keski-Suomea. Nuorisotyö, mitä esimerkiksi kamppailulajien
yhteydessä tehdään, on merkille pantavaa.
Yritys
toteutti mittavat muutos- ja kunnostustyöt kesän aikana ja monista syistä
johtuen rakennuskustannukset ylittyivät arvioidusta n. 30 000 €:lla, jolloin
sovittujen sitoumusten täyttäminen vaikeutui. Tästä johtuen yrittäjän, pankin,
Witas Oy:n ja Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy:n toimesta on mietitty eri
vaihtoehtoja toiminnan turvaamiseksi.
Syksyn
aikana eri ratkaisumalleja on tutkittu ja parhaimmaksi vaihtoehdoksi on
osoittautunut vaihtoehto, jossa Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy ostaa tilat
Saarela Kiinteistöt Ky:ltä hintaan 150 000 € ja Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy
tekee Otter Kayaks Ky:n kanssa viiden vuoden mittaisen lunastussopimuksen
tiloista. Lunastussummaan huomioidaan Otter Kayaks Oy:lle maksettava 30 000 €:n
korvaus kiinteistön arvoa kohottavasta muutos- ja rakennustöistä. Kun
huomioidaan kauppaan liittyvän 4 %:n varainsiirtoveron osuus, Wiitaseudun
Yrityspalvelu Oy:n tarvitsema lainamäärä on
186 000 €.
Asiaa on
käsitelty Viitasaaren kaupungin kehittämisryhmässä, kehittämisyhtiö Witas Oy:n
hallituksessa ja Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy:n hallituksessa useampaan
otteeseen kuluvan syksyn aikana, ja edellä mainituissa elimissä hankkeeseen on
suhtauduttu myönteisesti.
Wiitaseudun
Yrityspalvelu Oy:n kokouksessaan 26.10.2010 tekemän päätöksen mukaisesti esitän,
että Viitasaaren kaupunki suhtautuisi myönteisesti Otter Kayaks Ky:n
tilajärjestelyihin ja myöntäisi Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy:n 186 000 €:n
suuruiselle lainalle kaupungin omavelkaisen takauksen.
Rakentamisen
rahoituksesta on pyydetty lainatarjoukset eri rahalaitoksilta marraskuun 2010
aikana ja Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy on käsitellyt tarjoukset kokouksessaan
9.11.2010. Saatujen tarjousten pohjalta Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy:n hallitus
on hyväksynyt kokonaisedullisempana Kuntarahoitus Oyj:n lainatarjouksen.
Yhteenveto lainatarjouksista liitteenä 1.
Vastavakuutena
kaupungille Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy esittää kaupan kohteena olevaa
Kaluste- nimistä kiinteistöä rakennuksineen (kiinteistötunnus 931- 401- 1-
336). "
Kaupunginjohtaja
Kaupunginhallitus
päättää esittää valtuustolle, että Viitasaaren kaupunki myöntäisi Kuntarahoitus
Oyj:ltä otettavalle Wiitaseudun Yrityspalvelu Oy:n 186 000 euron suuruiselle
10 vuoden lainalle kaupungin omavelkaisen takauksen. Vastavakuudeksi kaupunki
edellyttää saavansa vastaavan suuruisen kiinteistökiinnityksen Kaluste-
nimiseen tilaan (kiinteistötunnus 931- 401- 1- 336)
MUSTANIEMEN PROJEKTI:
Mustaniemen projekti ylitti valtuuston myöntämiä 408 000€ määrärahoja 117 000€, ilman minkäänlaisia selvityksiä ja lupia kysymättä. Laskut ja ylitykset kehittämisjohtaja oli hyväksynyt ilman minkäänlaisia oikeuksia. Kyseiset laskut hyväksyy vain virassa oleva teknillisen puolen virkamies, ei toimessa oleva kehittämisjohtaja. Projektista on jäänyt kilpailuttamatta urakat Kölkynvuorentien jatkamisen osalta ja murskeen ajon osalta Mustaniemen tonteille. Edellä mainitut rakentamisasiat olisi pitänyt myös hyväksyttää ja siirtää teknillisenlautakunnan/ valtuuston päätöksillä toiselle osapuolelle eli Yrityspalvelulle. Ainoastaan Saikaantienosuus 180 000€ oli käynyt lautakunnassa. Kokonaisurakka oli yli 500 000€. Selvityksissä ilmenee, että osin puutteellisten kuittien takia on asioiden selvittely ollut vaikeata. Saikaantie jäi keskeneräiseksi, ja iso osa projektin muista töistä jäi selvittämättä.
Kivilukion tontinosan ostaminen Viitasaaren seurakunnalta.
Perustelu: Tontin oston
kiireellisenä ottaminen päätettäväksi on ristiriitainen, ja väärin koska
kaupunginhallitus 5.3.2012 § 52 oli tehnyt päätöksen tontin
jatkovuokrauksesta. Asia tuotiin
kiireellisenä valtuustoon mm. syystä, ettei ole olemassa jatkovuokraus
sopimusta seurakunnan kanssa. Maininta on myös päätösesityksessä. Tämä kohta
vaikutti ratkaisevasti valtuutettujen päätöksen tekoon. Tontille ei ollut
tulossa minkäänlaista toimintaa silloin eikä vielä tänä päivänäkään.
Päätöksessä on maininta, että
vuokrasopimus seurakunnan kanssa oli päättynyt, vaikka kaupunginhallitus oli
päättänyt vuokrasopimuksen jatkamisesta ja tehnyt uuden vuokrasopimuksen
vuoteen 2016 saakka. Uudesta sopimuksesta ei päättäjille mainittu sanaakaan.
Uudesta vuokrasopimuksesta olisi pitänyt olla maininnat esityslistassa, ja myös olla
sopimuspaperit liitteenä.
Kiireellisyyteen
on syynä, se että vastuullinen virkamies on toiminut huolimattomasti.
Asiapaperit ovat olleet kadoksissa ja siksi papereita ei siten oltu
allekirjoitettu.
Tämäkin olisi pitänyt olla silloin päätöstä tehtäessä valtuutetuilla
tiedossa. Tiettävästi
kaupunki maksaa alueesta koko ajan vuokraa.
Mielestäni valtuutetuille
on annettu väärää tietoa, ja myös heitä on harhautettu, ja valmistelua ei
ole tehty riittävän tarkasti, ja asiapaperit ovat puutteellisia. Valtuustossa
esitin asian palauttamista uuteen valmisteluun, koska oli todistettavasti ristiriitaisuuksia
päätettävän asian asiakirjoissa, näin ei kuitenkaan menetelty.
Päätöstä tehtäessä ostettavan
alueen karttaliitteessä, ja päätöksessä on erilaiset pinta-alamerkinnät.
Neliömerkinnät olisi pitänyt olla merkitty selvästi päätökseen. Oikean
ostettavan tontin hinta toimialajohtajan mukaan olisi ollut 8000€ pienempi
johtuen tiealueeksi jäävästä alueesta. Alueen hintatasoa laskettaessa
neliöhinta pitäisi mielestäni laskea ainoastaan siitä alueesta joka ei sisällä
tiealuetta, ja näin laskettaessa silloin ylitetään neliöhinnoissa yleinen hintataso.
Kunnilla kytköksiä riskiyrityksiin!
Kaleva
Moni kunta on taannut alueensa yritysten lainoja yli taloudellisen kantokykynsä, selviää kuntalakiesityksestä.
Osassa kunnista takausvastuuseen joutuminen voi vaarantaa koko kunnan toiminnan ja mahdollisuuden huolehtia peruspalveluista. Lisäksi riskilainoja taanneiden kuntien talous on usein riippuvainen kunnan takaamista yrityksistä ja yritysten työpaikoista.
- Voin sanoa yllättyneeni, kun jouduimme luokittelemaan riskien tason joissakin kunnissa erittäin korkealle tasolle, kertoo ylijohtaja Päivi Laajala valtiovarainministeriöstä.
Kaleva uutisoi keskiviikkona, että hallitus esittää tulevassa laissa tiukennuksia kuntien mahdollisuuteen taata tai lainoittaa yrityksiä. Toteutuessaan laki rajaisi kunnilta mahdollisuuden taata kuntakonsernien ulkopuolisten yritysten lainoja ja tiukentaisi kuntien mahdollisuutta myöntää lainaa kuntakonsernin yrityksille.
Tiukentuva laki voi johtaa lisälainaan
Osa kunnista
on jo kohdannut riskipitoisten yritysten takaamisesta koituneita ongelmia.
Esimerkiksi vanha teollisuus- ja paperipitäjä Juankoski koki riskitakaajan
kauhuskenaarion: verotulot ehtyivät ja takaukset kaatuivat niskaan.
Laajalan
mukaan laki tuo vuosien kuluessa kuntataloutta vakaammalle perustalle. Se voi
tosin aluksi johtaa myös kunnan lisävelkaantumiseen, jos elinkeinopolitiikka on
perustunut kunnan takaamien yritysten toimintaan.
Lakiasiainjohtaja
Arto Sulonen Kuntaliitosta kuvaa lakiesityksen muutoksen vaikutuksia
vähäisiksi, koska laki mukailee jo olemassa olevaa oikeuskäytäntöä. Takauksia
puolestaan on hänen mukaansa järkevääkin rajoittaa, koska takauksista saatavat
hyödyt eivät vastaa riskejä. Hänen mukaansa takaajina ovat usein pienet kunnat,
joilla ei ole varaa kantaa ottamiaan takausriskejä.
Tilastokeskuksen
tietojen mukaan kunnat olivat taanneet lainoja yhteensä lähes seitsemällä
miljardilla eurolla vuonna 2011. Takauksista kuusi miljardia oli myönnetty
kuntakonserneille.
Hallitus haluaa rajoittaa kuntien oikeuksia tukea riskiyrityksiä, kertoo Kaleva.
Uuteen kuntalakiin ollaan kirjaamassa ehdot siitä, millaiseen toimintaan kunta voi myöntää lainaa omille yhtiöilleen. Myös yrityskiinteistöihin myönnettävät tuet halutaan nykyistä tiukempaan syyniin. Kunnilta ollaan myös kieltämässä lainojen takaaminen kuntakonsernin ulkopuolisille yrityksille.
Kunnilla on usein halua tukea jopa huonokuntoisia yrityksiä, jotta työpaikat säilyisivät kunnan alueella.
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Päivi Laajala sanoo lehdelle, että kunnat saattavat antaa rahaa yrityksille, jotka eivät ole läpäisseet valtion lainoitusyhtiön Finnveran riskianalyysiä. Kuntien elinkeinopolitiikan itsenäisyyteen kaavaillut rajoitukset ovat osa kuntalain kokonaisuudistusta, joka on parhaillaan lausuntokierroksella.
Miljarditakaukset ovat kunnille valtava riski
Kuntien takaukset yksityisille yrityksille ja yhteisöille ovat miljardin euron luokkaa. Etenkin pienissä kunnissa takausmäärät ovat asukaslukuun suhteutettuna suuria ja muodostavat kuntataloudelle merkittävän riskitekijän. Uusi kuntalakiesitys kieltäisikin kuntien suorat takaukset yksityisille toimijoille.
Kaleva: Kunnille tulossa suitset riskiyritysten rahoittamisessa!
Hallitus haluaa rajoittaa kuntien oikeuksia tukea riskiyrityksiä, kertoo Kaleva.
Uuteen kuntalakiin ollaan kirjaamassa ehdot siitä,
millaiseen toimintaan kunta voi myöntää lainaa omille yhtiöilleen. Myös
yrityskiinteistöihin myönnettävät tuet halutaan nykyistä tiukempaan
syyniin. Kunnilta ollaan myös kieltämässä lainojen takaaminen
kuntakonsernin ulkopuolisille yrityksille.
Kunnilla on usein halua tukea jopa huonokuntoisia yrityksiä, jotta työpaikat säilyisivät kunnan alueella.
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Päivi Laajala
sanoo lehdelle, että kunnat saattavat antaa rahaa yrityksille, jotka
eivät ole läpäisseet valtion lainoitusyhtiön Finnveran riskianalyysiä.
Kuntien
elinkeinopolitiikan itsenäisyyteen kaavaillut rajoitukset ovat osa
kuntalain kokonaisuudistusta, joka on parhaillaan lausuntokierroksella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti