perjantai 8. syyskuuta 2017

Yli puolet kuntapäättäjistä kohdannut toimivallan väärinkäyttöä!






Puheenaihe: Onko Suomessa korruptiota?

 
Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa korruptioon eli lahjontaan.
Kotimaa 9.9.2017 
Erkki Hujanen
Kaleva
 
Lauantain lehdessä Kalevan kokoama Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa korruptioon eli lahjontaan.
Valtakunnan syyttäjä Matti Nissisen epäillään osallistuneen esteellisenä syyttäjälaitoksen hankintoihin Nissisen veljen yritykseltä. HOK-Elannon kiinteistöjohtajaa puolestaan syytetään noin 800 000 euron lahjuksista rakennusalan yrityksiltä.
Suomi on vähiten korruptoituneiden maiden kärjessä, mutta jääkö arveluttava eduntavoittelu piiloon? Onko valta Suomessa lahjomatonta? Miten moraalitonta vaikuttamista estettäisiin?
Ratkaisu äänin 5-0 kyllä on korruptiota Suomessa.
Poliisimestari Kari Myllyniemen mielestä korruptiota on paljon vähemmän kuin muualla. Hänen mukaansa Suomessa ei valtaa saa lahjomalla, vaikka poikkeuksia on.
– Uskomme Suomen olevan yleisurheilussa sijalla 43 ja jalkapallossa sijalla 85. Miksi on niin vaikea uskoa tutkittua tietoa, että korruptiossa olemme kolmen parhaan joukossa?
Kari Myllyniemi toimi vs. syyttäjänä 1970- ja 80-luvulla. Nykyään hän on Oulun kaupungin tarkastuslautakunnan jäsen. Myllyniemen mielestä valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen kohdalla ei saisi olla edes epäilystä virkavirheestä.
– Turhan usein syytetään ”kaiken varalta”, niistä pitää tulla myös tuomio. Media on aika hyvä vahti, kunhan pysyy kohtuudessa ja totuudessa.
Kari Myllyniemi muistuttaa, että yhteydenpitoa eri tahojen välillä pitää olla yhteiskunnassa.
– Mutta silloin päättäjien pitää muistaa, että lämmin olut ja kylmä leipä vielä menee, mutta ei päinvastoin.

Oikeusministeriön kriminaalipoliittisen osaston erityisasiantuntija Juuso Oilinki sanoo, että tutkimusten valossa Suomelle tyypillinen korruptio ilmenee usein julkisen- ja yksityisentoiminnan "rajapinnassa". Erityisesti julkiset hankinnat ja paikallinen päätöksenteko ovat tunnistettuja riskialueita.
– Korruptio on vitsaus, joka on läsnä kaikissa yhteiskunnissa. Korruption vastaiseen työhön tulee siis panostaa myös Suomessa. Esteellisyystilanteiden ehkäisyyn ja julkisiin sidonnaisuusilmoituksiin tulisi panostaa entistä enemmän. Avoimuus on korruption torjunnan tärkein työkalu, ja sitä tulisi vaalia kaikissa tilanteissa ja konteksteissa.

Vaasan yliopiston julkisjohtamisen emeritusprofessori Ari Salmisen mukaan suomalaista korruptiota leimaavat hyvä veli -verkostot, suosinta ja monenlainen vaikutusvallan väärinkäyttö. Näiden kohdalla korruptio tuntuu jäävän piiloon ja sitä on vaikea näyttää toteen.
– Mikäli tavoitellaan yhteisen hyvän sijasta yksinomaan omaa etua, politiikan ja talouden valta-asemat johtavat väärinkäytöksiin. Hyvää hallintoa ja eettistä toimintakulttuuria vahvistetaan uudistamalla korruptionvastaista lainsäädäntöä ja viranomaisvalvontaa sekä lisäämällä samalla eettistä kehitystyötä ja koulutusta.

Varatuomari, kilpailuoikeuden asiantuntija Jukka Lehtonen Elinkeinoelämän keskusliitosta EK:sta sanoo, että toisinaan verovaroin tuetaan viranomaista lähellä olevia julkisia toimijoita niiden yksityisten kilpailijoiden haitaksi. Myös tämän voi hänen mielestään laskea korruptioksi.
– Yksiselitteistä ei ole, mitä korruptiolla tarkoitetaan. Onneksi Suomi on joka tapauksessa edelleen yksi maailman vähiten korruptoituneista maista. Suomessa korruptiota ilmenee silloin tällöin esimerkiksi julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa, joissa päätöksentekijää ei aina ohjaa veronmaksajien etu vaan omat intressit.

Lahjonnanvastaista työtä johtavan Transparency Suomen puheenjohtaja Jaakko Korhonen pitää tärkeänä, että julkisen talouden vuotokohdat saadaan esiin.
– Kansainvälisesti korruptiona käsitetään julkisen talouden vuotokohdat ja epätehokkuudet kaikissa muodoissaan – näitä meillä riittää. Suomen sana korruptio viittaa lahjontamuotoiseen korruptioon minkä Suomen laki tunnistaa. Julkiset hankinnat, julkisen omaisuuden käyttö, julkiset menot, yhtiöittämiset sekä sidonnaisuuksien avoimuus on semmoisia asioita joissa meillä on merkittäviä ongelmia vaikka ei juuri nähdä lahjontaa.
Korhonen huomauttaa, että Suomella on erityistilanne verrattuna moniin maihin, koska valtakunnan talous on riippuvainen julkisesta taloudesta.
– Hyvä hallinto on meille kriittinen menestystekijä, hän sanoo.
Mitä mieltä olet lahjonnasta? Onko sitä Suomessa ja jos on, miten se ilmenee? Miten korruptiota voitaisiin vähentää?

Miksi kunnanhallituksissa istuu urakkakilpailuun osallistuvia kuntapäättäjiä?

Korruptio ja hyväveli-toimintaa pikkukunnissa?
Ilpo Manninen
Kuntien päätöksenteossa suurena ongelmana ovat korruptio ja hyväveli -toiminta, etenkin pikkukunnissa joissa kaikki tuntevat toinen toisensa. Johtajat ja urakoitsijat ovat usein myös kerhokavereita tai muuten vaan kavereita. Suurimmat ongelmat ovat kunnissa suoritetut tarjous- ja urakkakilpailut. Kunnissa on paljon tie- ja maansiirto- ja julkisten rakennuksien piha ym.urakointia. Poliittista kenttää edustaa lähes aina yksi suuri poliittinen ryhmittymä joka käyttää poliittista valtaa surutta.

Kuinka luotettavaa on ettei urakkatarjoukset vuoda ennen aikojaan tarjousta jättäville urakoitsijoille? Miksi kunnan- ja kuntien tytäryhtiöidenhallituksissa  istuu urakkakilpailuun osallistuvia kuntapäättäjiä tai heidän sukulaisiaan? Eikö tämä mahdollista jo varhaisen tiedon saamista? Mahdollistaako tämä myös kyseiselle yrittäjälle kilpailuedun valmistautua urakkakilpailuun? Kokouspöydän ympärillä istuva saa suoraan tiedon  investoinnista tai pienemmästä työsuorituksesta. Työtehtävä voidaan myös laittaa pimennossa täytäntöön suoraan johtajan päätöksillä  muiden urakoitsijoiden asiasta mitään tietämättä. Urakoitsija voi myös vaikuttaa siihen, että yleensäkin jokin kohde otetaan investointiohjelmaan. Ja jopa itse voi esittää kohteen korjaamista tai rakentamista, ja myöhemmin osallistuu tarjouskilpailuun? Ei ole kuntalaisia kohtaan oikein, jos kunnanvaltuustossa tai -hallituksessa istutaan vain sen takia, että voidaan hyödyntää vain omia asioita tai bisneksiä? Täysin samaa toimintaa voidaan harjoittaa myös kuntien omistamissa tytäryhtiöissä, joissa voidaan hoitaa asioita todella pienellä porukalla osake-yhtiölakien suojissa.

Kunnissa on myös käytäntö, että tietty summa voidaan käyttää pienempiin urakoihin viranhaltijan tai toimitusjohtajan päätöksillä? Kuinka siinä tapauksessa valitaan työnsuorittaja? Toimitaanko tasapuolisesti yrittäjiä kohtaan? Valitaanko mukava kaveri hommiin?
Miksi tarjouksia saa jättää nykyään myös faksilla ja sähköpostilla? Onko systeemi aukoton?
Pitäisikö tarjoukset jättää pelkästään kirjallisena, ja tarjousten avaaminen kellonaikoineen vain määrätylle henkilölle? Tarjouksien kappalemääriä ei saisi myöskään ilmoittaa kenellekkään kesken kilpailutusten.
Hälytyskellojen pitäisi soida, jos hinta on laskettu muutaman satasen tai tonnin tarkkuudella useamman kerran  muita pienemmäksi? Tai tarjoukset on jätetty aina viimehetkillä. Hankinnat ovat julkisia asiakirjoja ja myöskin viranhaltijapäätökset.


"Perusesimerkki tarjousvaiheessa paikallinen monopoli-korruptioyritys haluaa urakan, joten se tarjoaa työtä halvalla. Kuntapäättäjäverkosto haluaa tukea paikallista työllistäjää ja mukavaa henkilöä ja hyväksyy urakan alhaisimman tarjouksen perusteella tai toteamalla sen kokonaisedulliseksi?
Urakoitsija puolestaan huomaa ”yhtäkkiä” ekstrakuluja ja hinta nousee urakkaa tehdessä loppupelissä muiden tarjousten tasolle ja joskus myös ylikin." Tätä hyväveli-käytäntöä on jo tehty kunnissa tiettävästi vuosikymmeniä?Toiminta onnistuu vieläpä paremmin jos kunnassa on hallitseva puolue ja tarjoava on samasta puolueesta tai kaveripiiristä? 
Juuso Oilinki



Yli puolet kuntapäättäjistä kohdannut toimivallan väärinkäyttöä, korruptiota tai muuta epäeettistä toimintaa

Tilintarkastaja Ernst & Youngin kyselyn mukaan valtaosa kuntien päättäjistä ei tiedä, miten pitää toimia jos havaitsee epäeettistä toimintaa.






Suomalaisista kuntapäättäjistä 58 prosenttia on törmännyt korruptioon, lahjontaan tai suhteiden arveluttavaan hyödyntämiseen omassa organisaatiossaan.

Tilintarkastusyhtiö Ernst & Young (EY) selvitti kyselyllä suomalaisten kuntapäättäjien kokemuksia epäeettisestä toiminnasta.

Suoranaista korruptiota eli lahjontaa oli kohdannut vain kolme prosenttia vastaajista. Pääasiassa vastaajat olivat kohdanneet suhteiden hyväksikäyttöä ja toimivallan väärinkäyttöä.

Tällaista toimintaa kutsutaan usein rakenteelliseksi korruptioksi. Kyselyn vastaajat kertoivat esimerkkeinä muun muassa sidonnaisuuksien salaamisesta, epäselvistä tarjouskäsittelyistä ja tiettyjen yritysten suosimisesta hankinnoissa virkamiehiä painostamalla.

Suurissa kunnissa epäeettisen toiminnan kokemukset olivat yleisempiä kuin kunnissa keskimäärin.

Kysely ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kuntien hallinnon valmiuksista torjua epäeettistä toimintaa.

Kyselyn tulosten mukaan päättäjillä ei ollut useinkaan tietoa, miten eettistä toimintaa pitäisi heidän organisaatiossaan edistää, eikä eettisiä toimintaohjeita ollut tai niistä ei tiedetty. Moni myös arveli, ettei organisaatiossa tiedostettu epäeettisen toiminnan aiheuttamaa uhkaa.

Neljä viidesosaa vastaajista ei ollut osallistunut minkäänlaiseen koulutukseen eettisistä toimintatavaoista. Vastaajista viidesosa oli kuitenkin kuntien tarkastuslautakuntien jäseniä, joiden pitäisi pystyä tunnistamaan arveluttavat toimintatavat kunnan toiminnassa.

Johtaja Markus Nylund EY:stä ihmettelee sitä, ettei kunnissa kyselyn mukaan juuri tarkasteta päättäjien sidonnaisuuksia.

”Eturistiriitojen tarkastaminen perustui pääasiassa henkilöiden omaan ilmoitukseen, luottamukseen. Esimerkiksi Ruotsissa sidonnaisuuksia tarkastetaan”, Nylund sanoi.

Kolme neljäsosaa vastaajista ei tiennyt, miten heidän tulisi toimia kun he havaitsevat epäeettistä toimintaa. Moni koki, ettei siihen puuttuminen edes kuulunut heille, vaikka 59 prosenttia vastaajista oli kunnan tai kaupunginhallituksen jäseniä.

EY:n mukaan vain harvassa kunnassa on käytössä virallinen ilmiantokanava, johon havainnoistaan voi anonyymisti ilmoittaa.

EY:n mukaan sote-uudistuksen myötä tapahtuva sosiaali- ja terveyspalvelujen yhtiöittäminen lisää tarvetta toiminnan eettisyyden valvonnalle kunnissa.

Kyselystä kävi ilmi, että myös päättäjät kantavat huolta siitä, että yhtiöittäminen luo lisää mahdollisuuksia vaikutusvallan taloudelliseen hyödyntämiseen ja suhteiden hyväksikäyttöön.

Nylundin mielestä kunnissa suhtaudutaan yllättävän lepsusti kunnan omistamien yhtiöiden valvontaan.

”Kuntapäättäjät tuntuvat ajattelevan, että kunnan kokonaankin omistamien yritysten asiat ovat yhtiöiden hallitusten vastuulla. Omistaja voisi kuitenkin halutessaan määritellä yhtiön toimintatavat ja hallinnon järjestämisen”, Nylund sanoo.

Hänen tiiminsä EY:ssä selvittelee tilauksesta yrityksissä tapahtuvia väärinkäytöstapauksia.

Kunnissa raha ja valta ovat lähekkäin

Suomessa kunnilla on muihin maihin verrattuna paljon rahaa ja valtaa käytössään. Siksi korruption vastainen työ kunnissa on erityisen tärkeää.

Pääkirjoitus
Helsingin Sanomat

Kun kunta kaavoittaa, taloudelliset intressit ovat suuria. Helsingin Keski-Pasila on Suomen suurimpia rakennustyömaita.
Vantaan entisen kaupunginjohtajan Jukka Peltomäen (sd) tällä viikolla alkanut lahjusoikeudenkäynti on kolmella tavalla hyvä asia. Korkeiden virkamiesten oikeudenkäynnit ovat harvinaisia, mikä todennäköisesti kertoo hyvää Suomesta. Hyvä uutinen on sekin, että asia menee oikeuskäsittelyyn, jos kynnys siihen ylittyy. Kolmanneksi on hyvä muistaa, että oikeusvaltiossa on ennen tuomiota vain syyttömiä ihmisiä.
Nyt on kuitenkin hyvä hetki pohtia myös yleisellä tasolla, mitä kunnissa pitäisi tehdä, jotta Suomi säilyttäisi vastedeskin hyvät sijoituksensa kansainvälisissä korruptiovertailuissa.
Suomessa kuntien asema on ollut tähän asti huomattavasti vahvempi kuin useimmissa muissa eurooppalaisissa maissa. Kuntien tehtäväksi on annettu useimpien peruspalvelujen järjestäminen, joten kuntien kautta kulkee suuria rahavirtoja. Kunnat käyttävät myös kaavoitusvaltaa, johon liittyy merkittäviä taloudellisia intressejä. Lisäksi kunnat ovat vahvoja elinkeinopoliittisia toimijoita. Ne omistavat esimerkiksi energia- ja satamayhtiöitä, joihin julkisuuden valvova katse ei osu yhtä tarkasti kuin vaikkapa kunnanvaltuustojen toimintaan.
Korruption vastaista työtä tekevä Transparency International -järjestö teki neljä vuotta sitten korruptiokartoituksen, jossa arvioitiin kuntien tilannetta. Tuloksena oli havainto, että läpinäkyvyys kuntien ja kuntayhtymien julkisissa  hankinnoissa oli kaukana siitä, mitä sen olisi pitänyt olla.
Ongelma ei rajoitu pelkästään Suomeen. Euroopan unioni pyrkii tekemään julkisten hankintojen pelisäännöistä avoimia ja oikeudenmukaisia koko EU-alueella. Sääntelyn tiukkuutta arvostellaan usein, mutta kannattaa muistaa, mikä olisi helposti vaihtoehtona: hankinnat veronmaksajien rahoilla tehtäisiin päättäjien tuttavilta tai muuten vain sopiviksi katsotuilta tahoilta.
Toinen kartoituksen havainto oli, että luottamushenkilöiden ja virkamiesten kaksoisroolit tekevät tilaa korruptiolle. Toinen hattu päässä päättäjät käyttävät julkista valtaa kunnan tehtävissä, mutta hattua vaihdettuaan samat ihmiset saattavat olla jonkin yrityksen päätöksentekijöitä. Selvityksen tekoaikaan keskusteltiin paljon esimerkiksi osuuskauppojen päättäviin elimiin kuulumisesta ja siitä saatavista eduista. Aiempina vuosina monissa pienissä kunnissa tiedettiin valtuuston puoluejakauman ohella, miten valtuutetut jakautuivat eri pankkien leireihin.
Tuleva sote-uudistus muuttaa kuvaa jonkin verran. Sosiaali- ja terveysmenoihin liittyvät rahat – eli noin puolet kuntien nykyisistä budjeteista – kulkevat vastedes maakuntien kautta. Samalla on tarkoitus laajentaa valinnanvapautta eli käytännössä lisätä yritysten ja järjestöjen roolia palveluntuotannossa. Julkisen vallan, verorahojen ja yksittäisten yritysten intressien kosketuskohtia on tulevaisuudessa entistä enemmän.
Korruption ehkäiseminen ja kitkeminen vaatii aina paljon työtä ja kärsivällisyyttä. Valmistelun ja päätöksenteon läpinäkyvyys, kaksoisroolien karsiminen ja julkisten hankintojen tekeminen moitteettomasti ovat hyviä keinoja ehkäistä ongelmia.
Pykälien kiristäminen ja niiden tarkka noudattaminen on yksi keino edetä, mutta eettisten periaatteiden pitäisi vähentää riskejä jo ennen kuin lain rajaan mahdollisesti törmätään. Avainasemassa tässä ovat puolueet ja niiden paikallistoiminta. Mitä paremmin korruption kitkentä ymmärretään osaksi terveen yhteiskunnan rakentamista, sitä parempia ovat tulokset.
  
Käsittämätön tilanne Suomessa:"Päättäjät valvovat itse itseään ja päättävät, mitä kerrotaan poliisille"

Korruptio




Korruptio
Korruptiosta puhutaan, kun henkilö hankkii itselleen tai taustaryhmälleen etua tavalla, joka ei ole yleistä tarkastelua kestävä.
Kaikki korruptio ei ole rikollista, mutta se voi olla hyvän hallintatavan vastaista tai epäeettistä.
Lahjonta, kynnysrahat, valekilpailu, vaikutusvallan kauppa, salaliitot, yli- ja alihinnoittelu sekä lähipiirin suosiminen ovat korruptiota.

Korruptio perustellaan usein vanhoilla käytännöillä ja toimintakulttuureilla sekä liike-elämässä riskinotolla.
Harmaa talous on aina mukana isoissa suomalaisissa julkisissa rakennusprojekteissa, uskoo keskusrikospoliisin komisario Juuso Oilinki. Korruptio on suomalaisen yhteiskunnan vitsaus.

Korruptiotutkijat vaativat tilintarkastajille velvollisuutta ilmoittaa viranomaisille havaitsemansa rikosepäilyt sekä kunnille pakkoa selvittää julkisten hankintojen toteutunut hinta.
Transparency Suomi (TS) järjesti eilen Helsingissä korruptiota käsitelleen seminaarin, joka keskittyi julkisten hankintojen epäselvyyksiin. Suomessa on korruptiokomisario Oilingin mukaan vallalla järjestäytynyt korruptioverkosto, jota ei oikeastaan edes haluta purkaa.

Poliisin tietoon tulleet korruptiotapaukset ovat kuudessa vuodessa kaksinkertaistuneet.
Samaa mieltä on korruptiosta väitöskirjaa valmisteleva tutkija Pasi Laine, jonka mukaan Suomen korruption paljastuksiin ei yksinkertaisesti kiinnitetä riittävästi huomiota. ”Pilliinviheltäjät” eli epäasiallisen tapahtuman paljastajat eivät juuri saa suojaa, kun hyvät veljet muuttuvat pahaveliverkostoksi.
- Suomessa on irtisanottu virkamiehiä ja heidät on maksettu hiljaiseksi, Laine sanoi seminaarissa viitaten tutkimuksessaan haastattelemaan korruptiosta epäiltyyn henkilöön.
Laine ei paljasta tutkimiensa tapausten yksityiskohtia.

Laaja ongelma
Seminaarissa puhuneet korruptiotutkijat esittivät yksimielisesti hyväveliverkostojen hankkivan epäeettisin ja rikollisin keinoin hyötyä itselleen sekä lähipiirilleen junaillessaan julkisia hankintoja.
Ongelma on jääviyksiä ja epäasiallisia kytköksiä piilotteleva hallintorakenne. Lisäksi kaikki korruptio ei ole rikollista.
- Kunnat itse itseään valvoen päättävät, mitä [korruptiotapauksia] viedään poliisin tietoon, Oilinki sanoi.
- Tilintarkastusyhtiöt tekevät, mitä asiakas käskee, eikä tilintarkastajalla ole velvollisuutta ilmoittaa rikosepäilyistä poliisille.
Juuso Oilinki on puhunut aiemminkin suomalaisen korruption kuvasta. Uudelle Suomelle Oilinki kertoi iloitsevansa tulevasta kuntauudistuksesta, joka rikkoo kuntien hyväveliverkostot ainakin hetkellisesti.

Kukaan ei tiedä
Korruptiotutkijat osaavat tällä hetkellä tarjota vain arvioita ilmiön laajuudesta Suomessa. Julkiset hankinnat yksityiseltä tuottajalta olivat Suomessa vuonna 2010 arvoltaan noin 35 miljardia euroa. Tästä potista noin 12 miljardin hankinnat kilpailutettiin.
Siihen, kuinka suuria summia huonotapaisten hankintojen vuoksi käytetään, ei seminaarissa osattu suoraan vastata.
Poliisin tietojärjestelmästä löydettiin kaksi vuotta sitten noin 60 tapausta, jossa virkamiestä epäiltiin rikollisesta korruptiosta tai jostain sen muodosta. Kuusi vuotta sitten tapauksia oli noin 30.
Silloin, kun korruptiotapaus tulee poliisin tietoon, se menee hyvin usein syyttäjälle ja tuomioprosentti on korkea. Jutut ovat useimmiten hyvin valmisteltuja jo ilmoitusvaiheessa.
- Kynnys on suuri ja vain räikeimmät tapaukset ilmoitetaan, Oilinki kertoi näkemyksekseen.
- Lahjonta on vaikea selvitettävä. Juttujen vähyys vaikeuttaa oikeuskäytännön kehittymistä.
Pelkästään kilpailutuksista ei silti saada kokonaiskuvaa julkisiin hankintoihin liittyvästä korruptiosta. Hankinnat kun voidaan jo valmisteluvaiheessa pilkkoa riittävän pieniin osiin, että niitä ei tarvitse tuoda julkiseen kilpailuun.

Yli- ja alilaskutusta
Yleisin julkisiin hankintojen korruptiotyyppi on urakoiden tai ostopalveluiden yli- tai alihinnoittelu sekä tarjoaminen päättäjien lähipiirin yrityksille.
Perusesimerkin tarjousvaiheessa paikallinen korruptioyritys haluaa urakan, joten se tarjoaa työtä liian halvalla. Kuntapäättäjäverkosto haluaa tukea paikallista työllistäjää ja hyväksyy tarjouksen liian alhaisen hinnan perusteella. Urakoitsija puolestaan huomaa ”yhtäkkiä” ekstrakuluja ja hinta nousee muiden tarjousten tasolle.
- Ymmärrän paikallisten työllistäjien suosimisen, mutta se on ikävä kyllä laissa kielletty, Oilinki totesi.
Toinen perusesimerkki on laskuttaa prosentti kaksi ylimääräistä, joka siirretään suoraan tilaajalle. Kolmas tapa liittyy itse kilpailutukseen.
- Konsulttiyhtiö tekee työn, jonka voisi tehdä myös kunnan virkamies, Oilinki kuvaili seminaarissa.

”Jäävätkää itsenne”
Ratkaisu korruptioon ei kuitenkaan tule tutkijoiden mukaan lakeja muuttamalla, vaan kulttuuria reivaamalla kohti terveempää toimintaa.
Transparency Suomen puheenjohtaja Erkki Laukkanen vaati seminaarissa julkisiin hankintoihin velvollisuutta selvittää myös jälkikäteen, kuinka paljon hankinta todellisuudessa tuli maksamaan. Nyt velvollisuutta ei ole.
- Viranomaisten välinen julkisuus ei ole Suomessa ongelma, mutta se että tieto olisi kansalaisten nähtävillä… sille tielle ei haluta lähteä, Laukkanen sanoi.
Korruptiokomisario Oilinki lisää ratkaisulistalle myös vaatimuksen ilmoittaa jokaisen julkisen hankinnan yhteydessä päättäjien esteellisyyksistä. Velvollisuus esteellisyyksien ilmoittamisesta parantaisi kuntalaisten mahdollisuutta valvoa päättäjien toimintaa.
- Jääväysaste on Suomessa liian alhainen, tutkija Pasi Laine komppasi.
Juuso Oilingin aiemmat moitteet verottajan laiskuudesta paljastaa korruptiorikollisuutta ovat johtaneet yhteistoiminnan parantumiseen keskusrikospoliisin ja verohallinnon välillä.


Harmaa talous vie kunnilta satoja miljoonia


Harmaan talouden vaikutuksesta kuntatalouteen ei ole selviä lukuja olemassa. Arvioiden mukaan joka tapauksessa puhutaan sadoista miljoonista. Mutta kunnat myös osallistuvat harmaaseen talouteen. Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikön johtaja Janne Marttinen esittää, että tieto yritysten velvoitteiden suorittamisesta olisi nykyistä paremmin saatavilla.
Harmaan talouden vaikutukset näkyvät kuntataloudessa saamatta jääneinä verotuloina, kiteyttää Kuntaliiton veroasiantuntija Jukka Hakola. Käsitykset menetyksistä vaihtelevat niin kuin muutenkin käsitykset harmaan talouden mittakaavasta.
Kuntaliitossa on seurattu erilaisia laskelmia harmaan talouden ja veronkierron vaikutuksesta kuntatalouteen, mutta kattavaa omaa arviota kuntataloudenmenetyksistä ei ole tehty.
Myöskään valtiovarainministeriön kuntaosastolla asiaa ei ole tutkittu, sanoo finanssineuvos Markku Nissinen.

Arvioissa merkittäviä eroja

Yksi suurimmista arvioista harmaan talouden koosta Suomessa on EU:n laskelma, jonka mukaan Suomessa verotuloja jää saamatta harmaan talouden takia 13 miljardia euroa.
Toisessa ääripäässä Turun yliopiston professori Matti Wiren on arvioinut harmaan talouden osuudeksi kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta, jolloin puhutaan viiden miljardin kokoluokasta.
– Tarkemmin Suomen tilannetta on tarkasteltu esimerkiksi 2010  tehdyssä tutkimuksessa, jossa verottamatta jääneiden tulojen määräksi arvioitiin 12,7 miljardia euroa ja niiden perusteella kertymättä jääviksi veroiksi ja muiksi maksuiksi karkeasti 4-5 miljardia euroa, kertoo Hakola.
– Me emme ole siis tehneet omia arvioita kuntatalouden menetyksistä.

Kuntien osuus satoja miljoonia

Hakolan mukaan vuoden 2010 tutkimuksessa mainitusta 4−5 miljardin arviosta noin kaksi miljardia koostuu arvonlisäverosta, joka on valtion veroa.
– Eli ilman sitä menetykset olisivat verotuloista 2,5−3,5 miljardia euroa. Osa näistäkin on veroja joissa veronsaajana on ainoastaan valtio.
– Karkeasti voitaneen arvioida, että kuntien menetykset ovat vähintäänkin satoja miljoonia mutta mitään virallista arviota meillä ei asiasta ole. En siis uskalla sanoa, että puhuttaisiin miljardeista, Hakola sanoo.
– Verotulojen kertymisen lisäksi erityisesti kuntataloutta koskee harmaa talous julkisten hankintojen osalta. Saamatta jääneiden verotulojen lisäksi harmaa talous edesauttaa epätervettä kilpailua ja ajaa siten rehellisesti toimivia yrityksiä vaikeuksiin, sanoo Kuntaliiton Hakola.
Ongelmia saattaa ilmetä myös jälkikäteen esimerkiksi rakennushankkeiden takuukorjausasioissa, jos yritys on konkurssissa tai yrittäjiä ei muutoin saada vastuuseen.

Harmaata taloutta tutkittu Helsingissä

Helsinki on yksi suurimmista julkisten hankintojen ostajista. Helsingin kaupungin ulkopuolisten palvelujen ostojen määrä oli vuoden 2013 tilinpäätöksessä 1,6 miljardia euroa.
Harmaan talouden osuutta Helsingin hankinnoissa ovat tutkineet sekä kaupungin oma tarkastusvirasto että verohallinnon harmaantalouden selvitysyksikkö. Molemmat ovat löytäneet selvitettävää.
Helsingin 2013 tekemän oman selvityksen mukaan keskimäärin kymmenen prosenttia yrityksistä, joilta palveluja on ostettu, joutuu verohallinnon tarkemman selvittelyn kohteeksi harmaan talouden epäilyn tai muun verovelvollisuuden selvittämiseen liittyvän syyn perusteella.
Helsingin kaupungin tarkastusviraston laskelmien mukaan Helsinki menettää verotuloja noin 50–60 miljoonaa euroa vuodessa harmaan talouden takia.

Helsingin osuus kaikkien kuntien rakennusurakoista sekä tavara- ja palveluostoista on kymmenen prosentin luokkaa, minkä mukaan koko maan kuntasektorin menetykset voisivat olla jopa noin 500−600 miljoonaa.

Verovelkoja ja liiketoimintakieltoja

Verohallinto tutki runsaat 4700 yritystä, joihin Helsinki oli asiakassuhteessa. Kohdejoukon yrityksistä 518 eli 11 prosenttia oli verovelkaisia. Verovelan kokonaismäärä oli yli 70 miljoonaa euroa. Yli 5 000 euroa verovelkaa oli 395 yrityksellä, joista 315 oli ilman maksusuunnitelmaa Verohallinnon kanssa. Yli 5 000 euroa verovelkaisilla yrityksillä oli 99,7 prosenttia koko kohdejoukon verovelasta.
Yritysten organisaatioissa toimivilla henkilöillä oli henkilökohtaista verovelkaa 20 miljoonaa euroa ja avointa ulosottovelkaa 67,9 miljoonaa euroa.
Voimassa oleva liiketoimintakielto oli 21 organisaatiohenkilöllä. Näistä viiden henkilön vastuuasema näytti jatkuvan liiketoimintakiellosta huolimatta ja tietoa vastuusuhteen päättymisestä ei ollut kirjattu kaupparekisteriin.

Moni istuu kahdella jakkaralla

Verohallituksen selvityksessä 4 700 yrityksestä löytyi 1 566 henkilöä, jotka ovat saaneet vuonna 2013 palkkaa päätoimesta Helsingin kaupungilta ja tutkituilta yrityksiltä, joihin Helsinki on ollut asiakassuhteessa. Osa sai palkkaa useammastakin tällaisesta yrityksestä.
Esimerkiksi henkilöitä, jotka ovat saaneet Helsingin kaupungilta palkkaa 30–50 tuhatta euroa ja samaan aikaan yritykseltä 10–30 tuhatta euroa on ollut vuonna 2013 yhteensä 14.
Tarkastelussa huomioitiin vain yritykset, jotka ovat myyneet Helsingin kaupungille palveluja ja jotka eivät ole Helsingin omistamia tytäryhtiöitä.

Hankintalaki vaikuttaa

Vireillä olevassa hankintalain uudistuksessa kunnille ja ylipäätään julkisen sektorin toimijoille on ehdotettu tiedonsaantioikeutta sellaisiin viranomaistietoihin, joilla voidaan selvittää mahdollisen palveluntarjoajan tausta eli vero- ja muiden velvoitteiden hoitaminen.
Työ- ja elinkeinoministeriön vanhempi hallitussihteeri Markus Ukkola vahvistaa, että asia on ollut esillä lakivalmistelussa. Se, tuleeko se lakiin, ei ole vielä julkinen tieto.
Lakiesitys on tarkoitus saada eduskunnalle vielä ennen kesälomakautta.

Verohallinto haluaisi tietoja julki

Harmaan talouden yksikössä halutaan mennä vielä pitemmälle.
Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikkö on tehnyt hallituksen digitalisaatiohankkeeseen ehdotuksen uudesta julkisesta palvelusta, josta kuka tahansa palvelujen tilaaja pääsisi katsomaan, onko palvelua tarjoava yritys suorittanut julkiset velvoitteensa, kertoo yksikön johtaja Janne Marttinen.
– Tämä edellyttäisi lakimuutosta eli velvoitteiden hoitoa koskevien tietojen säätämistä julkiseksi tiedoksi. Palvelun myötä tarjoajayritysten hallinnollinen taakka keventyisi, kun tilaajavastuulain velvoitteidenhoitoa koskevat tiedot olisi tarkistettavissa julkisesta palvelusta ja yritystoimintaan liittyvä läpinäkyvyys lisääntyisi. Palvelun perimmäinen tarkoitus olisi ohjata kysyntää velvoitteensa hoitaville yrityksille.
– Valitettavasti ehdotus ei kuitenkaan ole vielä menestynyt.
Ministeriöistä on vaikea löytää henkilöä, joka osaisi kommentoida ehdotuksen kohtaloa.
Kuntalehti

Ei kommentteja: