Tämän vääryyden maksajiksi tulee laittaa sen aiheuttajat. Kunnan ei tule maksaa euroakaan omasta pussistaan.
Voimakkaalla päätöksellä saataisiin muihinkin kuntiin ennakkopäätös tekijöiden henkilökohtaisesta vastuusta. Muuten nämä vääryydet tulevat tulevaisuudessa jatkumaan ja pelkäänpä että vieläpä voimakkaammin. Kunnissa tullaan hyllyttämään ja erottamaan niin valtuutettuja kuin lakia oikeuden mukaisesti noudattavia viranhaltioitakin ihan miten huvittaa ja syytkin voivat olla ihan mitä vaan? Ilpo
Oikeusoppinut: Kittilän sovintosopimus suojelee rikostutkinnan alaisena olevia
Pekka Aho
Liisa Kuittinen
Mukana pitkällä esityslistalla on muun muassa kolme pykälää, jotka koskevat kolmea Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden kesäkuussa antamaa ratkaisua. Ne tulevat valtuustolle tiedoksi.
Ratkaisuista kaksi perustuu Hille Kuusiston tekemiin valituksiin. Ne koskevat kunnan hallintosääntöön viime vuonna tehtyjä muutoksia, jotka kavensivat hallintojohtaja Esa Mäkisen asemaa niin, ettei tämä enää toiminut kunnanhallituksen sihteerinä ja vt. kunnanjohtajan varana. Hallinto-oikeus katsoi, että hallintosääntöön tehdyt muutokset tulee kumota, mutta kunnanhallitus päätti heinäkuussa, että kunta valittaa asiasta KHO:een. Pekka Viljanen ihmettelee valittamispäätöstä.
– Se näyttää jälleen turhanpäiväiseltä ajan peluulta, hän sanoo.
Kolmas hallinto-oikeuden ratkaisu koskee Inkeri Yrityksen valtuustolta huhtikuussa 2015 saamia moitteita. Hallinto-oikeus kumosi moitteet.
Vaikka korkein hallinto-oikeus (KHO) totesi kesäkuun alussa Kittilän kunnanjohtajan Anna Mäkelän
saamat potkut laittomiksi, Kittilän kunnan ja Mäkelän välisessä
sovintosopimuksessa toistellaan moneen kertaan, ettei sopimuksella oteta
kantaa irtisanomisen laillisuuteen.
Turun yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professoria Pekka Viljasta tämä kummastuttaa.
– Irtisanomisen laittomuushan on kiistaton fakta, Viljanen sanoo.
Ainoa johtopäätös, jonka Viljanen pystyy tästä tekemään, on se, että sovintosopimuksen muotoilulla halutaan suojella parhaillaan rikostutkinnan alaisina olevia Kittilän kuntapäättäjiä: jos heidät todetaan myöhemmin rikosoikeudenkäynnissä syyllisiksi virka-aseman väärinkäyttöön ja kunta ryhtyy perimään potkujen vuoksi Mäkelälle maksettuja korvauksia rikolliseen toimintaan syyllistyneiltä, he voivat käyttää vasta-argumenttinaan sitä, ettei erokorvausta sopimuksen mukaan maksettu Anna Mäkelälle laittomien potkujen vuoksi.
– He voivat todeta, ettei korvaus johdu heidän teoistaan. Tosiasiahan tietenkin on, ettei tätä tilannetta olisi syntynyt, jos Anna Mäkelää ei olisi irtisanottu laittomasti, Viljanen sanoo.
– Tässä on ajettu rikoksesta epäiltyjen etua, vaikka siinä olisi pitänyt ajaa kunnan etua, hän tulkitsee.
Kittilän kunnanvaltuusto käsittelee kunnan ja Anna Mäkelän välistä sovintosopimusta kokouksessaan tulevana maanantaina.
Sopimus putkahti julkisuuteen viime viikolla, kun Kittilän kunnanhallitus julkisti ylimääräisen kokouksensa esityslistan, jolla sopimus oli mukana. Sopimuksen on neuvotellut Mäkelän kanssa toimikunta, jonka valtuusto asetti tähän tehtävään helmikuun lopussa.
Maanantaina valtuuston tehtävä on päättää, hyväksyykö se sopimuksen, jonka mukaan kunta maksaa Mäkelälle yhteensä noin 135 000 euroa korvauksia siitä, että tämä irtisanoutuu kunnanjohtajan virasta.
Pekka Viljasen mukaan sopimusta käsittelevän valtuuston pitäisi “tunnustaa tosiasiat ja toimia sen mukaan”. Tällä Viljanen tarkoittaa sitä, että valtuuston tulisi tunnustaa, että KHO on todennut Mäkelän potkut laittomiksi ja että kunnan maksettavaksi tulevat korvaukset johtuvat tästä laittomuudesta.
Tämän toteaminen ei Viljasen mukaan kuitenkaan merkitsisi kannanottoa, että yksittäiset kuntapäättäjät olisivat syyllistyneet rikokseen.
– Laiton irtisanominen ei ole sama kuin rikos. Rikos edellyttää aina tahallisuutta tai tuottamusta. Se on asia, joka ratkaistaan rikosoikeudenkäynnissä, ja se on vielä ratkaisematta, Viljanen sanoo.
Ne valtuutetut,
jotka ovat rikostutkinnassa Mäkelän potkuihin liittyen, ovat Pekka
Viljasen mukaan esteellisiä päättämään maanantaina sovintosopimuksesta.
– Tämähän koskee heidän omaa asiaansa, hän sanoo.
Pekka Viljasen mielestä kunnan edun mukaista olisi, että valtuusto liittäisi päätökseensä mukaan lausuman, jonka mukaan valtuusto voi päättää periä potkuista kunnalle aiheutuneet kustannukset mahdolliseen rikolliseen menettelyyn syyllistyneiltä. Tätä on ehdottanut hallintojohtaja Esa Mäkinen. – Eihän ole oikeuskäsityksen mukaista, että joku muu, tässä tapauksessa kunta, maksaisi vahingot, Viljanen sanoo.
– Irtisanomisen laittomuushan on kiistaton fakta, Viljanen sanoo.
Ainoa johtopäätös, jonka Viljanen pystyy tästä tekemään, on se, että sovintosopimuksen muotoilulla halutaan suojella parhaillaan rikostutkinnan alaisina olevia Kittilän kuntapäättäjiä: jos heidät todetaan myöhemmin rikosoikeudenkäynnissä syyllisiksi virka-aseman väärinkäyttöön ja kunta ryhtyy perimään potkujen vuoksi Mäkelälle maksettuja korvauksia rikolliseen toimintaan syyllistyneiltä, he voivat käyttää vasta-argumenttinaan sitä, ettei erokorvausta sopimuksen mukaan maksettu Anna Mäkelälle laittomien potkujen vuoksi.
– He voivat todeta, ettei korvaus johdu heidän teoistaan. Tosiasiahan tietenkin on, ettei tätä tilannetta olisi syntynyt, jos Anna Mäkelää ei olisi irtisanottu laittomasti, Viljanen sanoo.
– Tässä on ajettu rikoksesta epäiltyjen etua, vaikka siinä olisi pitänyt ajaa kunnan etua, hän tulkitsee.
Sopimus putkahti julkisuuteen viime viikolla, kun Kittilän kunnanhallitus julkisti ylimääräisen kokouksensa esityslistan, jolla sopimus oli mukana. Sopimuksen on neuvotellut Mäkelän kanssa toimikunta, jonka valtuusto asetti tähän tehtävään helmikuun lopussa.
Maanantaina valtuuston tehtävä on päättää, hyväksyykö se sopimuksen, jonka mukaan kunta maksaa Mäkelälle yhteensä noin 135 000 euroa korvauksia siitä, että tämä irtisanoutuu kunnanjohtajan virasta.
Pekka Viljasen mukaan sopimusta käsittelevän valtuuston pitäisi “tunnustaa tosiasiat ja toimia sen mukaan”. Tällä Viljanen tarkoittaa sitä, että valtuuston tulisi tunnustaa, että KHO on todennut Mäkelän potkut laittomiksi ja että kunnan maksettavaksi tulevat korvaukset johtuvat tästä laittomuudesta.
Tämän toteaminen ei Viljasen mukaan kuitenkaan merkitsisi kannanottoa, että yksittäiset kuntapäättäjät olisivat syyllistyneet rikokseen.
– Laiton irtisanominen ei ole sama kuin rikos. Rikos edellyttää aina tahallisuutta tai tuottamusta. Se on asia, joka ratkaistaan rikosoikeudenkäynnissä, ja se on vielä ratkaisematta, Viljanen sanoo.
– Tämähän koskee heidän omaa asiaansa, hän sanoo.
Pekka Viljasen mielestä kunnan edun mukaista olisi, että valtuusto liittäisi päätökseensä mukaan lausuman, jonka mukaan valtuusto voi päättää periä potkuista kunnalle aiheutuneet kustannukset mahdolliseen rikolliseen menettelyyn syyllistyneiltä. Tätä on ehdottanut hallintojohtaja Esa Mäkinen. – Eihän ole oikeuskäsityksen mukaista, että joku muu, tässä tapauksessa kunta, maksaisi vahingot, Viljanen sanoo.
Luvut
Potkusotkun hintalappuja
Anna Mäkelän laittomat potkut aiheuttavat
Kittilän kunnalle monia kustannuksia, joista kaikki eivät ole vielä
tiedossa. Tässä tiedossa olevat kulut ja korvaukset.
8 179,02 e
Tämän verran Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
tuomitsi ratkaisussaan (4.2.2016) kunnan maksamaan Anna Mäkelälle
asianosais- ja oikeudenkäyntikuluja.
400 e
Nämä ovat Anna Mäkelän ja Inkeri Yrityksen
korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) oikeudenkäyntikuluja, jotka KHO
velvoitti ratkaisussaan (3.6.2016) kunnan maksamaan Mäkelälle ja
Yritykselle.
135 246,24 e
Tällaisesta Anna Mäkelälle maksettavasta
korvaussummasta sovitaan Mäkelän ja kunnan välisessä
sovintosopimuksessa, jonka hyväksymisestä valtuusto päättää ensi
maanantaina. Summa koostuu Mäkelän 18 kuukauden palkkaa vastaavasta
korvauksesta (18 x 6646,91e = 119664,40 e) ja asiamieskuluista (15581,84
e).
Lisäksi kunta joutuu maksamaan Mäkelälle
lain mukaisen korvauksen ansionmenetyksistä siltä ajalta, kun tämä on
ollut irtisanottuna laittomasti eikä ole saanut kunnasta palkkaa. Tämä
korvaussumma on kuitenkin vielä auki. Se on erotus, joka saadaan kun
Mäkelälle tuolta ajalta kuuluneesta palkasta vähennetään hänen
mahdollisesti muut tuona aikana saamansa tulot.
Pitkä esityslista, luvassa tuhti kokous
Liisa Kuittinen
Sovintosopimuksen lisäksi Kittilän kunnanvaltuuston maanantain kokouksessa käsitellään muitakin Anna Mäkelän potkuihin kietoutuvia asioita. Valtuuston puheenjohtaja Inkeri Yritys ei halua kuitenkaan etukäteen spekuloida kokouksen kulkua.
Mukana pitkällä esityslistalla on muun muassa kolme pykälää, jotka koskevat kolmea Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden kesäkuussa antamaa ratkaisua. Ne tulevat valtuustolle tiedoksi.
Ratkaisuista kaksi perustuu Hille Kuusiston tekemiin valituksiin. Ne koskevat kunnan hallintosääntöön viime vuonna tehtyjä muutoksia, jotka kavensivat hallintojohtaja Esa Mäkisen asemaa niin, ettei tämä enää toiminut kunnanhallituksen sihteerinä ja vt. kunnanjohtajan varana. Hallinto-oikeus katsoi, että hallintosääntöön tehdyt muutokset tulee kumota, mutta kunnanhallitus päätti heinäkuussa, että kunta valittaa asiasta KHO:een. Pekka Viljanen ihmettelee valittamispäätöstä.
– Se näyttää jälleen turhanpäiväiseltä ajan peluulta, hän sanoo.
Kolmas hallinto-oikeuden ratkaisu koskee Inkeri Yrityksen valtuustolta huhtikuussa 2015 saamia moitteita. Hallinto-oikeus kumosi moitteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti