Viitasaari korjaa käytännön.
Viitasaaren kaupunki on myös alkanut käyttämään kokouksissaan liian usein salaiseksi tai luottamukselliseksi merkittyjä asiakirjoja. Oma tuntumani asiaan on, etteivät kaikki ole olleet salaisena käsiteltäviä pykäliä, vaan salaamalla on saatu piiloitettua hankalaksi todettuja asioita? Viitasaarella on myös salattu kokonaisia asiakirjanippuja ( Laajakaista), vaikka asiakirjoissa on saattanut olla vain muutamia salaamiseen liittyvä asioita. Tietojeni mukaan vain laissa säädetyt kohdat saa salata ja muu teksti on julkista asiaa! Pidän veronmaksajien kustannuksella tehtyjä päätöksiä julkisena, jolloin tietonsaanti kuuluu mielestäni kaikille! Minusta asioiden salaaminen kunnissa on yksi korruptiomuoto. Myös esittelijä pystyy ohjailemaan päätöksiä julkisuuden häiritsemättä? Salaaminen antaa mielestäni hyvin huonon kuvan hyvästä johtamisesta? Salatuista asioista ei käytännössä jää mitään julkiseen arkistoon? Tai julkisuuteen asiasta annetaan vain rippeitä viranomaisen tiedotteella suoraan tutulle medialle? Media yleensä kirjoittaa annetun tiedotteen sanasta sanaan. Näin mahdolliset vastustavat kannanotot saadaan piiloon?
” Julkisuuslain keskeinen ongelma on, että virkamiehet
soveltavat sitä liian usein väärin. Tyypillistä näissä tapauksissa on, että
ensin viranomainen päättää salata pyydetyn tiedon. Sen jälkeen virkamiehet
selailevat lakikirjaa ja yrittävät kuumeisesti miettiä, mitä lain kohtaa voisi
käyttää salaamisen perusteluina.”
Viitasaaren Seutu
17.11.2016 10:25
” Julkisuuslain keskeinen ongelma on, että virkamiehet
soveltavat sitä liian usein väärin. Tyypillistä näissä tapauksissa on, että
ensin viranomainen päättää salata pyydetyn tiedon. Sen jälkeen virkamiehet
selailevat lakikirjaa ja yrittävät kuumeisesti miettiä, mitä lain kohtaa voisi
käyttää salaamisen perusteluina.”
Salaisen pöytäkirjan päätöksistä pitää kertoa - Viitasaarella aiotaan korjata käytäntö
Apulaisoikeuskanslerin mukaan päätökset eivät ole kokonaan salassa pidettäviä.
Tutkimus: Kunnilla suuria vaikeuksia julkisuuslain noudattamisessa
Peräti
kolmannes kunnista jätti vastaamatta niille lähetettyyn tietopyyntöön
ja toisen kolmanneksen vastauksista löytyi huomautettavaa.
Huomattavalla osalla kunnista on vaikeuksia julkisuuslain soveltamisessa, selviää Jyväskylän yliopistossa tehdystä tutkimuksesta.
.
Jopa kolmannes kunnista jätti kokonaan vastaamatta niille lähetettyyn
tietopyyntöön ja toisen kolmanneksen vastauksista löytyi huomautettavaa.
Osana tutkimusta kaikkiin Manner-Suomen kuntiin lähetettiin julkisuuslain mukainen tietopyyntö vuonna 2015.
Tutkimuksen
mukaan kuntien vaikeudet tietopyyntöjen ja julkisuuslain kanssa ovat
moninaisia: pyynnöt saatetaan ohjata väärille tai poissaoleville
ihmisille, ne unohdetaan, niitä tulkitaan väärin tai huomio kiinnitetään
epäolennaisuuksiin, viestin lähettäjään tai pyydetyn tiedon
käyttötarkoitukseen.
Lisäksi
ongelmia oli valitusmahdollisuudesta tiedottamisessa, aineiston
luovuttamisen hinnoittelussa ja yhteydenpidossa tietopyynnön lähettäjän
kanssa.
Tutkimuksen mukaan
"huomautettavaa [löytyi] tietopyyntöjen ohjeistuksesta, viranomaisten
tavoittamisesta, tietopyyntöjen käsittelystä, viranomaisten antamista
vastauksista ja luovutettujen aineistojen perusteettomasta
maksullisuudesta".
Julkisuuslain
(Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta) perusteella viranomaisen
hallussa oleva tieto on lähtökohtaisesti julkista, jollei salaamiselle
ole erityistä, laissa hyväksyttyä perustetta. Laki määrittelee myös
tiedonsaantioikeuden ja tietojen luovuttamisen pyynnöstä.
7.11.2016 Yle/Riikka Valtonen
Läpinäkyvyys kunnan toiminnassa – tietopyyntöihin vastaaminen
Lataa julkaisu
Ps. Löydät koko tutkimuksen kohdasta lataa julkaisu. Mielenkiintoinen ja ajankohtanen tutkimus. Kannattaa lukea.
Kittilä: Suomen Kuvalehti voitti hallinto-oikeudessa – Eilavaara-asiakirjat ovat julkisia
Kunnanjohtajalla ei ole toimivaltaa salata asiakirjoja.
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus katsoo 3. marraskuuta antamassaan ratkaisussa, että Kittilän kunnan päätöksentekoon liittyvät niin sanotut Eilavaara-asiakirjat ovat julkisia ja kunnan tulee luovuttaa ne Suomen Kuvalehdelle päätöksen saatua lainvoiman.
”Vt. kunnanjohtajalla ei ole julkisuuslakiin tai muuhunkaan lakiin perustuvaa toimivaltaa määrätä asiakirjoja yleisesti salassa pidettäväksi”, hallinto-oikeuden ratkaisussa todetaan.
Edelleen hallinto-oikeus painottaa, että asiakirja, joka on osana esitutkintaviranomaisen tutkinta-aineistoa, voi toisen viranomaisen käytössä olla julkinen asiakirja.
Suomen Kuvalehden valitusta ratkaistessaan hallinto-oikeus on saanut Eilavaara-asiakirjat käyttöönsä. Hallinto-oikeuden mukaan kyseisiin asiakirjoihin ”ei sisälly julkisuuslain 24§:n 1 momentissa tarkoitettuja salassa pidettäviä tietoja”.
Kaiken lisäksi hallinto-oikeus katsoi, että SK:lle oli annettu väärät muutoksenhakuohjeet. Niiden mukaan Tornbergin salauspäätöksestä olisi voinut tehdä oikaisuvaatimuksen kunnanhallitukselle.
SK kuitenkin valitti suoraan hallinto-oikeuteen, kuten julkisuuslaki edellyttää.
Eilavaara-asiakirjat liittyvät Kittilän kuntapäättäjien harjoittamaan varjovalmisteluun.
Osalla päättäjistä on ollut oikeudellisen asiantuntijan Pertti Eilavaaran laatimia asiakirjoja, jotka Eilavaaran laskuerittelyn mukaan liittyvät kunnan enemmistöomistaman hissiyhtiön sotkuihin sekä kunnanjohtaja Anna Mäkelän erottamisprosessiin.
Lasku on yritetty maksattaa kunnalla, vaikka edes kaikilla kunnanhallituksen jäsenillä ei ole ollut kyseisiä asiakirjoja.
Suomen Kuvalehti vaati asiakirjoja julkisuuslakiin vedoten ensimmäisen kerran jo maaliskuun 2015 lopulla. Asiakirjoja ei kuitenkaan ollut tuolloin kunnan arkistossa, vaikka kunta oli saanut niistä laskun.
Kyösti Tornbergin aloitettua huhtikuussa 2015 Kittilän vt. kunnanjohtajana, kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja Markku Mäkitalo (kesk) toimitti asiakirjat kuntaan.
SK uudisti pian tämän jälkeen asiakirjapyyntönsä. Tornberg salasi päätöksellään asiakirjat 21. huhtikuuta 2015 vedoten Eilavaara-asiassa käynnistyneeseen keskusrikospoliisin esitutkintaan, joka on nyt jo syyteharkinnassa.
Salauspäätöksessään Tornberg vetosi esitutkintaviranomaisen oikeuteen salata tutkinnassa olevia asiakirjoja, vaikka kunta ei ole esitutkintaviranomainen eikä kunnalla ole oikeutta salata asiakirjoja toista viranomaista koskevaan lakiin perustuen.
Suomen Kuvalehti teki myös tutkintapyynnön Lapin poliisilaitokselle Tornbergin salauspäätöksestä.
SK kiinnitti valituksessaan huomiota ennen kaikkea siihen, että kunnanjohtajalla ei ole toimivaltaa julistaa asiakirjoja salaiseksi.
SK perusti valituksensa Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professorin Olli Mäenpään tulkintaan julkisuuslaista.
Mäenpäätä pidetään oikeusoppineiden piirissä valtakunnan ykkösasiantuntijana julkisuuslakikysymyksissä. Mäenpää piti Tornbergin salauspäätöstä ”yksiselitteisesti lainvastaisena”.
Tornberg puolestaan väheksyi hallinto-oikeudelle antamassaan lausunnossa Mäenpään julkisuuslain tuntemusta.
Tornberg voi valittaa Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden Kittilä-ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja viivyttää lainmukaista ratkaisua.
Valitus tuskin menestyy. Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden ratkaisu on käytännössä aukottomasti perusteltu.
SK:n lisäksi Tornbergin salauspäätöksestä valitti myöhemmin Yle Lapin toimittaja Jyri Tynkkynen, joka joutui varsin kummallisen episodin keskelle pyytäessään asiakirjoja kesäkuussa 2015.
Myös Yle Lapin toimitus sai SK:n tapaan nyt 4. marraskuuta sähköpostitse hyviä uutisia Pohjois-Suomen hallinto-oikeudesta.
Kittilän päättäjien enemmistö ja vt. kunnanjohtaja, oikeustieteen tohtori Kyösti Tornberg ovat saaneet tämän vuoden aikana kylmää kyytiä hallintotuomioistuimilta.
Helmikuun alussa Pohjois-Suomen hallinto-oikeus katsoi kunnanjohtaja Anna Mäkelän irtisanomisen lainvastaiseksi, ja kesäkuun alussa korkein hallinto-oikeus piti Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden ratkaisun voimassa kunnan valitettua siitä.
Kesäkuun lopulla Pohjois-Suomen hallinto-oikeus katsoi valtuuston puheenjohtajan Inkeri Yrityksen (vas) kunnanvaltuustolta saamat moitteet lainvastaisiksi ja palautti myös keskeisistä tehtävistään syrjään siirretyn hallintojohtaja Esa Mäkisen takaisiin omiin työtehtäviinsä.
Nyt siis Tornbergin Eilavaara-asiakirjoja koskeva salauspäätös todettiin lainvastaiseksi.
Viime helmikuussa Tornberg salasi kuntapäättäjiltä ennen ratkaisevaa kunnanvaltuuston kokousta tiedon valtiovarainministeriön pyytämästä selvityksestä, joka koski kunnan päätöksenteon tilaa. Kun ministeriö sai tiedon Tornbergin salausratkaisusta, se käynnisti Lex Kittilän valmistelun.
Lex Kittilä antaisi valtiolle puuttumiskeinoja kunnan kriisiytyessä laajan virkarikostukinnan keskellä.
Kittilässä kaavaillaan parhaillaan jatkoaikaa Kyösti Tornbergille vt. kunnanjohtajana. Hänen nykyinen pestinsä päättyy vuoden lopussa.
Kotimaa 16.9.2016
Salla
Vuorikoski/ Yle
Näkökulma: Salailua,
viivyttelyä, suuryritysten suojelua – Finanssivalvonnan röyhkeydellä ei näytä
olevan rajoja
Kansalaisilla on oikeus pitää silmällä miljardeja yhteisiä euroja pyörittävien eläkeyhtiöiden toimia. Yhtä tärkeää on mahdollisuus seurata, millä tavalla valvova viranomainen – Finanssivalvonta – itse käyttää valtaa. Sitä on mahdotonta tehdä, jos virkamiehet puuhastelevat piilossa, kirjoittaa ajankohtaistoimituksen tutkiva toimittaja Salla Vuorikoski.
Kävin viime
viikolla opettamassa Tampereella nuorille toimittajille, kuinka viranomaisilta
hankitaan tietoa. Kehotin heitä käyttämään kaikkia kuviteltavissa olevia
laillisia konsteja lirkuttelusta itkemiseen, jotta he eivät joutuisi viemään
viranomaisten salauspäätöksiä oikeuteen. Se on journalistisessa työssä
toivottoman hidas tie. Kun tiedot joskus oikeusrumban jälkeen saa, niiden paras
käyttöpäivä on valitettavan usein jo mennyt.
Suomessa on
aika hyvä julkisuuslaki. Sen henki on yksinkertainen: kaikki viranomaisen
hallussa oleva tieto on lähtökohtaisesti julkista. Asiakirjoja voi salata
poikkeustapauksissa, painavin perustein. Julkisuuslaki paranee entisestään, jos
hallitus tekee sen, mitä on sote-uudistuksen yhteydessä jo vähän lupailtu eli
ulottaa lain koskemaan myös veronmaksajien omistamia osakeyhtiöitä.
Julkisuuslain
keskeinen ongelma on, että virkamiehet soveltavat sitä liian usein väärin.
Tyypillistä näissä tapauksissa on, että ensin viranomainen päättää salata
pyydetyn tiedon. Sen jälkeen virkamiehet selailevat lakikirjaa ja yrittävät
kuumeisesti miettiä, mitä lain kohtaa voisi käyttää salaamisen perusteluna.
Halu salata on usein suurempi kuin halu olla avoin, vaikka juhlapuheissa ja
nettisivuilla julkaistuissa arvoissa jauhetaan avoimuudesta.
Halu salata
on usein suurempi kuin halu olla avoin, vaikka juhlapuheissa ja nettisivuilla
julkaistuissa arvoissa jauhetaan avoimuudesta.
Hyvä
esimerkki tästä saatiin eilen, kun liikenne- ja viestintäministeriö selitti ministeri Anne
Bernerin (kesk.) tekstiviestien epäonnistuneita mustauksia.
Ministeriö valitteli tapausta, mutta samalla kertoi, että mitään vahinkoa ei
tullut, koska eivät ne mustatut kohdat salassa pidettävää tietoa olleetkaan.
Salattiin ilmeisesti muuten vain.
Toimittajan
näkökulmasta
Finanssivalvonta on salailija pahimmasta päästä. Sen tehtävänä on valvoa muun
muassa pörssi- ja eläkeyhtiötä. Finanssivalvonnan pitäisi siis tarkkailla muun
muassa sitä, että yhtiöt eivät vedätä niille rahojaan antavia sijoittajia.
Vein
Finanssivalvonnan oikeuteen vuonna 2013, kun se kieltäytyi antamasta tietoa
siitä, millä tavalla se oli valvonut Talvivaaran pörssiyhtiön tiedottamista.
Ensin tuli voitto hallinto-oikeudesta, mutta papereita ei saatu, sillä
Finanssivalvonta valitti tuomiosta ylempään oikeusasteeseen. Korkein
hallinto-oikeus ei muuttanut tuomiota.
Viimeisin
tyrmäys
Finanssivalvonnalle tuli elokuussa. Toimittaja Teemu Muhonen oli valittanut
päätöksestä, jossa hänelle ei ollut annettu tietoa eläkeyhtiöiden isoista ja
poikkeuksellisista liiketoimista, vaikka kyseiset tiedot on nimenomaisesti
määritelty julkisiksi. Hallinto-oikeus teki selväsanaisen päätöksen: tiedot on
annettava.
Helsingin Sanomat
kertoi eilen, että Finanssivalvonta kaavailee valittavansa tästäkin päätöksestä
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Finanssivalvonta on lehden tietojen mukaan
ehtinyt jo informoida eläkeyhtiöitä hallinto-oikeuden päätöksestä. Varma on
puolestaan kiirehtinyt varoittamaan asiakkaitaan maineriskistä. Samalla se
kertoi heille tietävänsä, että Finanssivalvonta suunnittelee valittamista,
minkä myötä “riski asiakastietojen julkaisemisesta” siirtyisi myöhemmäksi.
On
kansalaisten kannalta sietämätöntä, että viranomainen käyttää valitustietä vain
lykätäkseen sitä hetkeä, jolloin sen on ryhdyttävä noudattamaan lakia.
Tiedonkulku
toimittajan ja yleisön suuntaan on tahmeaa, mutta viranomaisen ja valvottavien
välillä viestit tuntuvat liikkuvan sujuvasti.
On sietämätöntä kansalaisten kannalta, että
viranomainen käyttää valitustietä vain lykätäkseen sitä hetkeä, jolloin sen on
ryhdyttävä noudattamaan lakia.
Sosiaalisessa
mediassa on epäilty, että Finanssivalvonta olisi sairastunut jonkinlaiseen
Tukholman syndroomaan. Näkeekö se itsensä valvottavien yhtiöiden panttivankina?
Selitys voi
olla raadollisempi.
Finanssivalvontaa on jo aiemmin syytetty hampaattomaksi. Viitisen vuotta sitten
Helsingin Sanomien 15-vuotias TET-harjoittelija löysi vain viikossa julkisesta
tietoaineistosta miltei 50 pankkiirien tekemää pörssirikettä. Niistä osa oli
jäänyt valvojalta huomaamatta. Poliisissa on puolestaan ihmetelty, miksi
Finanssivalvonta ei tarjoa heille enempää tutkittavaa. Tutkintapyynnöt voi
vuosittain laskea yhden käden sormilla.
Ehkä
virastossa pelätään, että toimittaja Muhosen pyytämästä aineistosta löytyy
tapauksia, joiden hoitaminen ei ole mennyt Finanssivalvonnalta nappiin. Se
tarkoittaisi maineriskiä viranomaiselle itselleen.
Yritimme
tänään kysyä
Finanssivalvonnan viestintäpäälliköltä hänen näkemystään oman virastonsa
avoimuudesta, mutta soittopyyntöömme ei ole toistaiseksi vastattu. Finanssivalvonnan
aktiivinen Twitter-tili ei ole sekään vastannut kysymyksiin, joita sille on
esitetty koskien viimeistä oikeuden päätöstä.
Luulisi,
että Finanssivalvonnan ja monien muiden viranomaisten harrastama venkoilu
avoimuusasioissa alkaisi jo kyllästyttää valtion rahapussista huolestuneita
poliitikkojakin. Läpinäkyvyys on nimittäin edullisin konsti lisätä
viranomaistoiminnan tehokkuutta ja ehkäistä väärinkäytöksiä.
Lue myös nämä:
Professori: Ministeriön viestien julkistaminen hyvä asia –
nimien peittäminen silti huolimatonta
klo 13:26
15.9.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti