sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Viitasaari! Kaupunginjohtajalle edesvastuuton palkankorotus.




Viitasaaren kaupunginvaltuuston v. 2017 budjettikäsittelyn yhteydessä toivottiin rahan käytössä tarkan euron linjan jatkuvan? Kuitenkin budjettikäsittelyn jälkeen päätti kaupunginhallitus heti seuraavassa kokouksessaan nostaa kaupunginjohtajan palkkaa 500€:lla/kk. Epävirallisten laskelmieni mukaan se olisi nyt 8000€/kk. Julkisuuteen ei ole summia annettu. Viitasaarella on n. 6600 asukasta. Esimerkiksi Saarijärvellä n. 10 000 asukasta ja tietojeni mukaan siellä johtajan palkka on pienempi. Minusta palkankorotuksia ei oltu laitettu talousarvioonkaan. Tulevia palkankorotuksia ei ainakaan valtuustossa mitenkään mainittu.

Minusta näin suuret palkankorotukset yhdelle henkilölle on Viitasaaren kaupungin huonossa taloustilanteessa todellakin erittäin edesvastuutonta, ja todella väärin muita kunnan työntekijöitä kohtaan. Tämä ei osoita minkäänlaista järkevää talousajattelua kaupunginjohtajan eikä -hallituksen puolelta. 
Kaupunginjohtaja on ollut vasta kolme vuotta virassaan, ja hänen tehdyn työnsä ansioidenkaan piikkiin ei voi korotusta laittaa? Päätösesityksessä vedotaan mm. lakimieskoulutukseen.  Päinvastoin minusta nämä lakimies taidonnäytteet pitäisi vaikuttaa palkan maksuun alentavasti. Valtuutettuun kohdistunut laiton hyllytys oli pohjanoteeraus. Verotkin menee edelleen Saarijärvelle, vaikka jossain vaiheessa hän lupaili kirjojen muuttamista Viitasaarelle!
Viitasaaren edellisen kaupunginjohtajan palkka oli kymmenen vuoden työrupeaman jälkeen muistaakseni 6200€/kk

Kysymys herää, otetaanko kyseiset palkankorotusrahat pois lasten opetuksesta, vanhusten hoidosta, tai jostakin muusta ? Jostakin tärkeämmästä nämä korotusrahat ovat aivan varmasti pois? 
Muistutan, että kunnan muilta työntekijöiltä leikataan 30% lomarahoista ja lisätään viikkotyöaikaa puoli tuntia, josta ei makseta palkkaa.


Alla linkki Suomen Kuvalehden juttuun kuntatalouden hoidosta. Juttu on kuin suoraan Viitasaarelta! Mm. Viitasaarellakin laitettiin muutama vuosi sitten yli 10 milj.euroa kirjanpidollisin kikkailuin ylijäämiin eli virtuaalirahoihin?


Viitasaari budjettikäsittely:
Perussuomalaisten tavoille uskollisena tarkastelimme vuoden 2017 talousarviota, ja yleisesti kaupungin tulevaisuutta erittäin kriittisesti. Tyypilliset kehumiset säästimme toisille puolueille.
Kuntastrategiassa on kirjattu, että talous tervehdytetään vuoteen 2016 mennessä. Mielestämme näin ei ole tapahtunut. Talousarviota ei saisi missään nimessä laatia jo valmiiksi miinusmerkkiseksi. Varmasti olisi löytynyt säästökohteita, jos niitä olisi tarkasti vielä etsitty. Muutoksia toimintatapoihin olisi pitänyt vain rohkeasti tehdä, eikä vain todeta, että asiat ovat kunnossa.

Ihmetystä herättää kirjaus, ettei talouden tasapainotusta enää tarvita. Esitämmekin että tasapainotustoimia jatketaan, ja vieläpä tehokkaammin kuin aikaisempina vuosina on tehty.
Kaupungin taloutta tulisi tarkastella kauas tulevaisuuteen, koska isoja muutoksia on tulossa kuntapuolelle, jos ja kun Soten maakuntatasolle siirtyminen tapahtuu. Verotulot tulevat silloin puolittumaan, ja valtionavustukset tulevat tippumaan aivan varmasti saman verran.

Mistä revitään rahat vanhojen ja uusien velkojen ja mahdollisten takaussitoumusten takaisin maksuun? Viitasaarella on jo nyt vanhojen tyhjien kiinteistöjen kanssa suuri ongelmia - tappiota nytkin tulee yli 300 000 € /vuosi. Päiväkodin valmistuttua vapautuu taas lisää kiinteistöjä.  Soten myötä tyhjiä tiloja tulee myös varmasti lisää.

Kaikkein suurin ja vakavin riski kaupungin taloudelle on suurissa talousvaikeuksissa olevat tytäryhtiöt. Näille yhtiöille pitäisi tehdä jotakin ja nopeassa aikataulussa. Lähes kaikki yhtiöt ovat tehneet useamman vuoden tappiota, osa on lähes konkurssitilassa. Kaupungin takauksia on näille vaikeuksissa oleville yhtiöille yli 11 milj. euroa. Kuinka käy, jos lainat kaatuvat emokunnan syliin? Mm. Yrityspalvelu Oy on tuottanut tappiota koko kymmenluvun ajan, ja lähes samoin Vuokratalot Oy. Mitä sanoo Osakeyhtiölaki jatkuvasta tappiollisesta toiminnasta?
Yrityspalvelun heikkoon taloustilanteeseen on suurin syy aikaisemmat riskirahoitukset, ja riskihankinnat, sekä yhtiön asioiden heikko hoitaminen. Tästä olemme puheissamme kritisoineet vuosia turhaan.  Lisäksi yhtiön vuokralaisten kanssa tehdyt vuokrasopimukset on tehty liian alhaisiksi ja liian pitkiksi. Lisäksi vuokrasopimukset on laadittu niin ettei niitä voi tarkistaa. Eli yhtiö alivuokraa koko ajan kiinteistöjä omalla kustannuksellaan. Tätä tilannetta ei korjata odottamalla parempia aikoja ja antamalla vain lisätukia. Yhtiöiden hallitukset ja -johtajat tulisi vaihtaa välittömästi. Yhtiöiden hallituksissa on jo pitkään istuneita ja aika iäkkäitä henkilöitä. Suurin osa on poliittisin perustein valittuja.  Hallitusjäsenien yläikärajaksi tulisi asettaa 65 vuotta. Näin on Viitasaaren Energiayhtiön yhtiöjärjestyksessä jo toimittu. Yhtiöjärjestykset tulisi laittaa kaikissa yhtiöissä samansuuntaisiksi. Konserninvalvonta on pettänyt jo aikoja sitten?

Jätelaitos ja lämpölaitos ovat tulossa tiensä päähän. Syksyllä ELY-keskus jo puuttui jätelaitoksen toimintaanKuinka hoidetaan mahdollisten uusien ja erittäin kalliiden laitosten rahoitus? Uuden keskussairaalan valmistuttua, paljonko ovat kuntakohtaiset kustannukset? Mitä tehdään ylisuurelle kaupungin henkilöstölle, varsinkin johtoportaalle, suhteutettuna kaupungin asukaslukuun?

Tarvitaanko näin isoa elinkeinoasioiden organisaatiota? Witas, Yrityspalvelu, kehittämisjohtaja, kaupunginjohtaja?  Esim. Witaksen kohdalla on maininta, että kaupunki ostaa elinkeino- ja matkailupalvelut kehittämisyhtiöltä: mikä on se todellinen palvelu mitä ostetaan ja mitä saadaan esim. matkailupalveluissa? Mielestäni ei yhtään mitään. Witas pyörittää omaa sisäistä työllistymistään eri projektien keksimisellä. Varsinainen hyöty on kunnille minimaallinen, ja lisäksi toiminta on vieläpä erittäin kallista.

Kaupungin velkataakka on taas kääntynyt jyrkkään nousuun. Investoinnit rahoitetaan lähes kokonaan velalla. Tavoitteeseen, että vuosittaiset investoinnit suhteessa poistoihin, olisivat tasapainossa, näin ei ole lähelläkään toteutumassa. Miksi palveluiden ostot lisääntyvät merkittävästi? Perusturvan ostot lisääntyvät 600 000€, sivistystoimen ostot lisääntyvät samaa luokkaa? Mikä on palveluiden ostoista maahanmuuton kustannuksien osuus? 
Mikä on konsulttien käytön ja kaikenlaisten ulkopuolisten lausuntojen lisääntyneen määrän kustannukset, ja miksi näiden käyttö on lisääntynyt merkittävästi nykyisen kaupunginjohtajan aikana? Miksi ei oma henkilökunta hoida edellä mainituita asioita?

Käräjäoikeuden Kuuskaistalle määräämät maksut pitää kaupungin laittaa välittömästi perintään. Tietojemme mukaan rahat voidaan periä vaikka oikeusprosessista valitetaan eteenpäin. Tässä asiassa ei saa enää yhtään viivytellä! Kummastuttaa kun voivotellaan Kuuskaistan tilannetta. Mehän olemme hoitamassa Viitasaaren kaupungin asioita. Kaupungin ei pidä enää tulevaisuudessa sotkeutua mihinkään riskiyrityksien rahoitukseen. Kuntalaissa sanotaan yksiselitteisesti kunnan tehtävät. Rahoittaminen ei kuulu tähän joukkoon.

Tilintarkastuksen, tarkastuslautakunnan ja kaupunginkonsernista vastaavien tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota päätöksissä, ja esityslistoissa lakipykälien noudattamiseen, ja ennen kaikkea päätettävien asioiden laillisuuden ennakko- ja lopputarkistuksiin. Päätöksien riskit tulisi aina olla kirjallisina ja tarkasti eriteltyinä. Huomatut virheet tulisi aina tuoda välittömästi valtuustolle! Viime aikoina on ollut pakko tarkastuttaa Kuntaliiton lakimiehillä useita päätösesityksiä? Hallinto-oikeuskin on kumonnut päätöksiä laittomina. Jotenkin on päätöksien uskottavuus alkanut horjua. Meillä on tunne, että aika usein kokeillaan näissä asioissa kepillä jäätä ja toivotaan, että kukaan ei huomaisi lakien rikkomisia.
Toimiiko Viitasaaren kaupungin laillisuuden- ja tilientarkistus riittävällä tasolla ja tasapuolisesti, sekä riittävän avoimesti? Toimitaanko kaupungissamme kaikilta osin kunnille asetettujen lakien ja asetuksien mukaan? Mm. valtuustoryhmäämme kohtaan on toimittu erittäin epäasiallisesti, joka tulisi oikaista välittömästi.

Kevään kuntavaalien läheisyys on jo näkynyt, ja näkyy varmasti lisää keväällä ainakin useiden valtuustoaloitteiden muodossa. Kustannuksia lisääviä aloitteita tulee kuin liukuhihnalta. Esitämme, että aloitteiden yhteydessä on aina esitykset, että mistä rahat otetaan tai mistä rahat otetaan pois?  Muistutuksena, että perussuomalaiset eivät ole tehneet kuluvan neljän vuoden aikana yhtään menoja lisäävää ehdotusta, päinvastoin olemme yrittäneet hillitä menoja kaikin tavoin. Talousarvio on sitova, mutta talousarviota voidaan ja pitää korjata positiiviseen suuntaan, jos siihen on pienikin mahdollisuus. Toivottavasti heti tammikuussa ei tule lisätalousarvioesityksiä, kuten edellisinä vuosina on tavannut tapahtua.


Ei kommentteja: